rss
  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkal

  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkalSzervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. A jó idő beköszöntével a tavaszi fáradtságot vitaminhiánnyal szoktuk magyarázni. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok, ezek (is) felelnek az immunrendszerünk működéséért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért. Van olyan vitamin, amely több mint száz feladatot lát el. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el.

    Vitaminhiányhoz az elégtelen táplálkozás vezethet, azonban bizonyos máj- és bélbetegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarok. Azonban vannak vitaminok, amelyek bőségesen raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.

    A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Testünk csak néhányat képes előállítani (a D-vitamint és a bélben élő baktériumok segítségével a K-vitamint), ezért a táplálékkal kell őket, vagy a képződésükhöz szükséges előanyagaikat felvenni. Két csoportjuk van, a vízben oldódó vitaminok: a C-vitamin, a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) és a zsírban oldódó vitaminok: A-, D-, E- és K-vitamin. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig képes raktározni, hiányuk ezért viszonylag ritka, ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal, melyek a vizelettel ürülnek, ezért naponta elegendő mennyiséget kell bevinnünk belőlük, hogy elkerüljük a hiányukkal fellépő kellemetlen tüneteket.


    Mik a legjobb természetes vitaminforrások?

    A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, a sötétzöld levelű zöldségek nagy K-vitamin- és karotin-tartalommal rendelkeznek.

    A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

    A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről. Változatos étrenddel a kellő vitamin mennyiséget biztosítani tudjuk a szervezetünk számára. Így elkerülhető a tényleges vitaminhiány. A tavaszi fáradtságot pedig a friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmán kívül a harsány színük és ízük is „kezelni tudja”.


    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Az újgenerációs gyógyítás fõ résztvevõje az aloe vera

    Az aloe vera genetikailag változatos: több mint 200 faja létezik. Származási helye Afrika. Virágai sárga színûek. Kiválóan termeszthetõ üvegházakban, ahol a hõmérséklet 70-80 fok.

    Az újgenerációs kozmetikumok egyik hatóanyaga, és a gyógyítás is felfedezte magának az egészségre gyakorolt igen kedvezõ tulajdonságai miatt. Nem csupán a bõrt teszi ragyogóvá, de a diabétesz karbantartásában, hasi fájdalmak esetén, ránckezelésben, ízületi panaszoknál vagy a vértisztításban is hathatósan bevethetõ.

  • Szívinfarktus után már egy hétig sem kell kórházban feküdni

    Aligha van súlyos betegség, melynek heveny idõszakára vonatkozólag olyan mértékben sikerült csökkenteni a kötelezõ kórházi kezelés idõtartamát, mint a szívinfarktus. Amerikai kutatók azt vizsgálták, hogy az ápolási idõtartam rövidülése befolyásolja-e az infarktus utáni szövõdmények gyakoriságát vagy a betegek életkilátásait. Jane S. Saczynsky és munkatársai azt tekintették át, hogy az utolsó évtizedekben az infarktust elszenvedõ betegek mind rövidebb kórházi ápolása változtatott-e a betegek esetleges kórházi újrafelvételi esélye vagy az infarktus ismétlõdése szempontjából.

  • Sok esetben hatékonyabb a méz, mint az antibiotikum

    A méz a fájós torkok kezelésére teában vagy forró vízben oldva, hamarosan az antibiotikumok helyére léphet a makacs fül-, orr- és torokfertõzések gyógyításában – olvasható egy új tanulmányban.

    Az Ottawa Egyetem orvosai vizsgálataik során azt találták, hogy a közönséges méz megöli azokat a baktériumokat, amelyek az arcüreggyulladást okozzák, és legtöbb esetben hatékonyabbnak bizonyul, mint az antibiotikumok. „Ez bámulatba ejtõ” – mondta Joseph Marson kutató a méhek azon képességérõl, hogy képesek a virágport hatásos gyógyszerré alakítani.

  • A D-vitamin hiány bõrszíntõl függõen veszélyes

    A fehér amerikaiak D-vitamin-hiány esetén sokkal gyakrabban szenvednek halálos agyi katasztrófát, mint az afroamerikaiak - állapította meg egy tanulmány. A VITAL elnevezésû vizsgálatban Erin Michos vezetésével azt elemezték, hogy milyen mértékben és miként befolyásolható a rosszindulatú daganatok, a koszorúér-betegség és az agyi katasztrófa gyakorisága D-vitamin vagy omega-3 telítetlen zsírsavak adásával. A vizsgálatnak az is része volt, hogy a D-vitamin hiánya jelent-e valamiféle hátrányt az elõbbi betegségek szempontjából.

  • Nem mindegy, hogy mikor és hogyan mosunk kezet

    Nem mindegy, hogy mikor és hogyan mosunk kezetNemcsak az influenza, a nátha és egyéb megbetegedések miatt fontos a kézmosás. És az sem mindegy, hogy mosunk kezet. Kezünk az egyik legveszélyeztetettebb „kórokozó-hordozó”. Gondoljunk csak arra, mi mindent megfogunk, mi mindenhez hozzáérünk nap, mint nap. Sokszor egyértelműnek tűnik a kézmosás, máskor azonban elsiklunk felette, mert nem tudatosul az, hogy az adott tárgy, helyzet igenis veszélyes lehet. Igazából kézmosásra lenne szükség miden olyan dolog megérintése után, mint a pénz, a kilincs, vagy a bevásárlókocsi.

  • A HDL-koleszterin még jobb, mint hittük

    A "jó" HDL-koleszterin nemcsak infarktus ellen véd, hanem a rák kockázatát is csökkenti - ez a fontos tudományos megfigyelés is aláhúzza annak jelentõségét, hogy a halál két leggyakoribb okát jelentõ megbetegedés ellen együtt lehet és kell harcolni.

    A koleszterin emlegetésére mindenkinek az infarktus jut eszébe, illetve az, hogy minél kevesebb kerül ebbõl az anyagból a szervezetünkbe, annál védettebbek vagyunk a szív- és érrendszeri betegségek ellen.

  • Drága, de hat az allergiaellenes kezelés

    Immunterápiával az allergia ellen

    Külföldön többen kezeltetik allergiájukat immunterápiával, mint Magyarországon. Ennek az az oka, hogy egyes országokban száz százalékos támogatást élvez a kezelés, míg hazánkban a költségeket a betegnek kell állnia, s az éves kiadás hatszámjegyû összeget is kitehet.

    Az utóbbi évtizedekben ugrásszerûen megemelkedett az allergiások száma. A magyar lakosság ötöde szenved ettõl a betegségtõl.

  • A mértékletes kávéfogyasztás jót tesz a szívnek

    Egy friss kutatásból kiderült, hogy a mértékletes, napi kávéfogyasztás bizonyos fokig jót tehet a szívnek. Elizabeth Mostofsky, a Harvardi Egyetem Orvostudományi Karának kutatója szerint az eredmények azt bizonyítják, hogy a mértékletes kávéfogyasztás valójában védõhatást gyakorolhat. A szakértõ azt állítja, számos tényezõ létezik, amelyek növelhetik a szívelégtelenség kockázatát, de a kávé valószínûleg nem tartozik ezek közé.A szakértõk öt széleskörû svédországi és finnországi kutatást elemeztek, amelyeket 2001 és 2011 között készítettek.

  • A szájápolás elhanyagolása megnöveli a szívroham és a stroke kockázatát?

    Egy tanulmány szerint a szájápolás elhanyagolása megnöveli a szívroham és a stroke kockázatát. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a szívbetegség az elsõ számú gyilkos világszerte, évi 17 millió életet követelve.

    A dohányzás, az elhízás és a magas koleszterinszint a leggyakoribb okai, de a legújabb kutatások azt mutatják, hogy az elhanyagolt fogíny is felkerülhet a listára. Mindegy, milyen fittek vagy egészségesek vagyunk, a rossz fogak által hozájárulunk a szívbetegség kockázatának növekedéséhez."

  • Nehezen tudnak felhagyni a tinik a dohányzással

    New York - A kezdõ kamasz dohányosok gyakran próbálnak meg leszokni a cigarettáról, de többnyire sikertelenül, és a függõség az eddig véltnél korábban kialakulhat - vélik kanadai kutatók.

    A Kanadai Rák Társaság által támogatott vizsgálatban megállapították, hogy a tinik az elsõ rágyújtás után általában két és fél hónappal már próbálkoznak a dohányzás elhagyásával, és átlagosan 21 hónappal késõbb már elvesztik bizalmukat abban, hogy képesek lennének erre.

  • Az aszpirin javítja a mellrákot túlélõk esélyeit

    Azok a mellrákjukból egyszer már sikeresen felgyógyult nõk, akik aszpirint szedtek, kisebb valószínûséggel estek vissza vagy haltak meg, közölték amerikai kutatók kedden a Journal of Clinical Oncology címû szaklapban megjelent tanulmányukban. Egy 4 ezernél több ápolónõ részvételével lefolytatott tanulmány szerint azoknál, akik - általában szívbetegség megelõzésére - aszpirint szedtek, átlagosan 50 százalékkal kisebb volt a mellrák miatti halálozás kockázata, és ugyancsak 50 százalékkal csökkent az áttétek képzõdésének valószínûsége.

  • Házi praktikák fogfájás ellen

    Házi praktikák fogfájás ellenHa valakinek fáj a foga, előbb vagy utóbb mindenképp fogorvoshoz kell fordulnia, mert csak szakember segíthet a probléma megoldásában. De amíg nem szánja rá magát, vagy nincs lehetősége orvoshoz menni, adunk néhány tanácsot, melyek segítségével enyhítheti a fájdalmat. A házilag alkalmazható szerek és módszerek csak az enyhe, éppen fellépő fájdalom csillapításában hatékonyak, ami akkor jelentkezik, ha hideget, meleget evett vagy ivott. Ilyenkor belenyilall a fogába, vagy lüktető, hasogató érzést tapasztal.

  • A napégés fokozza a bőrbetegségek kialakulását

    A napégés fokozza a bőrbetegségek kialakulásátA napégést okozó intenzív napfényhatás fokozza bizonyos bőrbetegségek kialakulásának kockázatát. Ezek közé tartoznak a fertőzések, a bőr korai öregedése és a bőrrák. A napégés kezelése nem gyógyítja meg a bőrt, illetve nem akadályozza meg a bőr károsodását, de csökkentheti a fájdalmat, a duzzadást és a kellemetlenséget. A napégés jellemző módon néhány napon belül önmagától is meggyógyul, de bizonyos házi praktikákat is jótékony hatásúak lehetnek. Hasznosak a vény nélkül kapható gyulladáscsökkentő gyógyszerek, a hideg vizes borogatás, illetve az aloe vera tartalmú készítmények is.

  • A teljesítményhajtás árnyoldalai

    Éhezés és sportfüggõség

    Gyorsabban, magasabbra, erõsebben! Az olimpiai jelszavak árnyoldalán a sport miatt anorexiások és sportfüggõk állnak. Lesoványodva, hogy jobb eredményeket tudjanak elérni. Elkülönülve, hogy többet tudjanak edzeni.

    Egyre magasabbra, egyre gyorsabban, egyre erõsebben, míg a test és a lélek végleg feladja.