rss
  • Ezek a tavaszi tompultság okai

  • Ezek a tavaszi tompultság okaiA nem megfelelő táplálkozás, a túl kevés alvás és a változékony, egyre melegebb időjárás mind hozzájárulhat a tavasz érkezésével elhatalmasodó tompultság érzéséhez. 1. Túl kevés alvás: A napközbeni fáradtságot sokszor egyszerűen a túl rövid éjszakai alvásidő okozza. Az alváshiány miatt nappal levertnek, kimerültnek érezhetjük magunkat. Az alvás specialista véleménye: A felnőttek számára szükséges alvásmennyiség minimum napi 7 óra. A jól összeállított napirend segíthet abban, hogy este időben ágyba kerüljünk és kipihenten ébredjünk.

    2. Horkolás:

    A kellemetlen zaj nem csak a horkoló, de a házastárs nyugodt pihenését is gátolhatja. A probléma azonban nem pusztán zavaró, de az egészséget is veszélyezteti. Horkolás közben, a gátolt orrlégzés miatt, az alvó személy egy pillanatnyi szünet után hirtelen levegő után kezd kapkodni. Az ilyen mikroébredések miatt az éjszakai alvás nem pihentető, napközben fáradság, koncentráció zavar jelentkezhet. Erős horkolásnál komoly alvási zavar, például alvási apnoé is kialakulhat.

    Az alvás specialista véleménye: Alváskivizsgálás során felderíthetjük a horkolás hátterében álló okokat. Az eredménytől függően a probléma műtéti úton, alternatív eszközök segítségével, vagy ún. CPAP terápia segítségével orvosolható. Bizonyos esetben életmód változtatásra is szükség lehet, ugyanis a túlsúly és a dohányzás is okozhat horkolást.

    3. Rossz táplálkozási szokások

    Gyakran megesik, hogy a nappali rohanásban, csak bekapkodunk ezt-azt, majd a nap közben elmulasztott étkezéseket este pótoljuk. A kései vacsora után azonban, teli hassal az alvás sem lesz pihentető.

    Az alvás specialista véleménye: A rendszeres táplálkozás segítségével valóban elkerülhetjük, hogy este farkaséhesen érjünk haza és egy nehéz vacsorával terheljük meg a szervezetünket. A kiegyensúlyozott étrend azért is fontos, mert a napi ötszöri, kis mennyiségű étel fogyasztásával egyensúlyban tarthatjuk a vércukorszintet is. Gyakori ugyanis, hogy a nappali fáradtság érzetet az éhség miatt jelentkező vércukorszint esés váltja ki.


    4. Egyéb betegségek

    Az éjszakai ébredéseket és a nappali fáradtságot egyaránt okozhatják lappangó, fel nem ismert betegségek. A kimerültség gyakran az első jel, mely alapján feltételezhetjük, hogy egyéb probléma áll a háttérben.

    Az alvás specialista véleménye: Az alvászavarok valóban komplex kivizsgálást igényelnek. Tavasszal különösen gyakori, hogy a fáradtságot vérszegénység okozza, de a depresszió is produkálhat hasonló tüneteket. A pajzsmirigy alulműködés szintén nagyfokú teljesítmény csökkenést eredményezhet, de gyakran a terhelhetőség csökkenése hívja fel a figyelmet a szívbetegségekre is. Az éjszakai gyakori ébredéseket pedig urológiai panaszok is okozhatják. Az esetek többségében, az alapprobléma kezelésével, a nappali fáradtság is megszüntethető.

    5. Túl sok stressz és koffein

    A fokozott stressz önmagában is alvásproblémákat okozhat. Hatására nehezebben alszunk el, s gyakori, hogy többszöri ébredéssel szakítjuk meg az amúgy is felületes éjszakai alvást. A probléma fokozódik, ha az alváshiány miatt jelentkező nappali fáradtságot növekvő koffein bevitellel igyekszünk kompenzálni.

    Az alvás specialista véleménye: A túlzott koffein fogyasztás hatására emelkedik a pulzusszám és a vérnyomás, a stresszes időszakban egyébként is jellemző idegesség, nyugtalanság fokozódhat.
    A stressz tüneteinek enyhítésére jó megoldást jelenthetnek a szakorvos által javasolt kiegészítő készítmények, gyógyszerek, de előfordulhat, hogy a probléma megoldása pszichiátriai kezelést igényel.


    + tipp: a mozgás is segíthet!

    Amennyiben a fáradtságot nem valamilyen szervi panasz okozza és egészségi állapotunk engedi, a rendszeres mozgás is segíthet az alvásproblémák kezelésében. A testedzés hatására a keringés megélénkül, a szervezet felfrissül. Kutatások igazolják, hogy már heti három alkalommal végzett 20 perces, közepesen megterhelő mozgás is segít a fáradtság leküzdésében. A fizikai aktivitás által nem csak nappal lehetünk éberebbek, de az éjszakai alvás is pihentetőbb lehet.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Érdemes hosszabb idõn át használni a nikotintapaszt

    Azok a dohányosok, akik az ajánlott kettõ helyett hat hónapig használtak nikotintapaszt a leszokáshoz, nagyobb eséllyel hagyták el szenvedélyüket - közölték hétfõn amerikai kutatók.

    A hatás azonban ebben az esetben is sokszor csak addig tartott, amíg maga a leszoktató kezelés, ezért a szakemberek szerint elképzelhetõ, hogy tartós kezelést igényel, ha a dohányzástól mentes kíván maradni az egykori függõ.

  • A hideg időjárás veszélyei az egészségünkre

    A hideg időjárás veszélyei az egészségünkreJó közérzetünk több tényező függvénye, és szervezetünket akkor tudjuk biztonságban, ha az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodva rétegesen öltözködünk. Az, hogy mikortól veszélyes a hideg idő, esetenként és emberenként jelentősen különböző. Mint a folyadékháztartásnál, itt is a kisgyermekek és az idős vagy beteg emberek hideg elleni védekezése a leglabilisabb. A szervezetünk érösszehúzódással, izommunkával, didergéssel védekezik a zimankós időben. Még kellemesnek érzett hőmérsékletnél is fülünk, orrunk, kezünk és lábunk veszélyben lehet, a helyi lehűlés akár fagyási sérülést okozhat.

  • A csontok vészjelzése

    Biológiai terápia és lágylézer

    A csont és ízületek évtizedének nyilvánította az Egészségügyi Világszervezet - a WHO - a 2000-2010 közötti idõszakot, október 10-ét pedig az ízületi betegek világnapjának. Az életminõséget, elsõsorban a mozgáskészséget csökkentõ kór mindenütt, így Magyarországon is népbetegség. Gyógyítása a korszerû eszközökkel és módszerekkel már sokkal eredményesebb, mint akár néhány évtizeddel ezelõtt.

  • Csupán a zenehallgatással is fejleszthetõ a muzikalitás

    Az Amszterdami Egyetem kutatóinak eredményeibõl kiderül, hogy, milyen sokat tanul az agy egyszerûen csak különbözõ zenék hallgatása közben. Henkjan Honing, az egyetem kutatója elmondta: a kísérletek azt bizonyítják, mindannyian fejlesztehetjük zenei tehetségünket.

    Csupán a zenehallgatással fejleszthetõ a muzikalitás. A kutatási eredmények, amelyeket a bostoni Tufts Egyetem által szervezett Zene és Nyelv címû konferencián mutattak be, a Journal of Experimental Psychology - ban olvasható.

  • Barna zsírszövet, amelytõl fogyhatunk

    Fogyhatunk a zsírtól, állítja amerikai kutatók egy csoportja. Szerintük alapvetõen rossz az elképzelés, ami szerint a zsírszövet a hõszigetelést és némi extra energiát leszámítva nem elõnyös a szervezetben. Azt ugyanis kevesen tudják, hogy a zsírszövetnek két típusa van: a fehér és a barna.

    A diétázók a fehér zsírtól rettegnek, kevesen tudnak azonban az anyag barna változatáról. A barna zsír tele van mitkondriumokkal, a test energiagyártó sejtjeivel és elégeti a szervezet kalóriáit csak azért, hogy hõt tudjon generálni.

  • Hasznos tippek a visszerek ellen

    Hasznos tippek a visszerek ellenA visszerek kialakulása nagy mértékben függ öröklött tényezőktől, így amennyiben a családban már korábban előfordult visszeres megbetegedés, fordítsunk külön gondot a megelőzésre is. A visszeres panaszok tekintetében évről-évre növekedést figyelhetünk meg. A fiatalabb korban észlelt, még könnyen kezelhető, visszafordítható kezdeti tünetek megfelelő terápia hiányában később súlyosabb formában jelentkeznek az idősebb korosztály körében. A visszerek kialakulását az öröklött hajlamon kívül nagy mértékben növeli az ülő- és állómunka (tartós egy helyben történő állás, vagy ülés), a túlsúly és a terhesség.

  • A nyers tej okozza a legtöbb megbetegedést

    A legtöbben a pasztõrözetlen tejet tartják számon a legegészségesebb terméknek.

    Egy tanulmány rámutatott, hogy az 150 százalékkal nagyobb eséllyel okoz élelmiszer-eredetû megbetegedést, mint a pasztõrözött tejek és tizenháromszor több a kórházban megfordulók aránya is.

    A tejtermékekkel kapcsolatos megbetegedések 60 százaléka a pasztõrözetlen tejek fogyasztására, míg 39 százalékuk a pasztõrözöttekre vezethetõ vissza.

  • A túlzott sófogyasztás reumát és kiszáradást okozhat!

    A konyhasó kémiai képlete NaCl, azaz csak nátriumból és klórból áll. A szakemberek véleménye megegyezik abban, hogy a kõsó és a tengeri só beltartalma sokkal értékesebb a konyhasóénál. A kristálysó szakorvosok által igazoltan a benne lévõ elemek miatt – ételízesítésen túl – gyógyításra is alkalmas.

    Testünk 70 százaléka víz, a sejtek közti teret kitöltõ izotóniás oldatnak 9, a könnynek és a vérnek 1 százaléka só. Ez is mutatja, hogy szervezetünk több kilogramm sót tárol – természetesen nemcsak nátrium-kloridot.

  • Az állandó ülőmunka negatív hatásainak elkerülése

    Az állandó ülőmunka negatív hatásainak elkerüléseAz ülőmunkát végzők számára a nyaki fájdalom gyakori probléma, mivel a folyamatos rossz testtartás következtében az adott testrészen feszültség keletkezik. Nyaki panaszok esetén ez a fej állandó előredőléséből és lehajtásából származik, ami izommerevséghez, kötöttséghez vezethet. A helytelen testtartás továbbá sokszor gyulladt csomókat – triggerpontokat – eredményez, melyek nyomhatják a környező idegeket, így a fájdalom kisugározhat más részekre is. Éppen ezért ilyenkor sokszor a nyak fájdalmán kívül fej-, váll-, hátpanaszok is jelentkeznek.

  • Vannak emberek, akiknél valóban hatásos a placebó

    Új génvariációkat fedeztek fel az Uppsalai és Göteborgi Egyetemek kutatói, melyek befolyásolhatják a placebo hatást, és azt az agyi mechanizmust, mely azokat jellemzi, akik reagálnak a placebóra - olvasható a Journal of Neuroscience-ben megjelent tanulmányban.

    Mindez azért érdekes, mert a gyógyszerkísérletek során közismert tény, hogy a résztvevõk ugyanolyan jól reagálhatnak a placebóra és a cukortablettákra, mint a valódi hatóanyagra. Nehéz azonban magyarázatot adni arra, hogy miért csak bizonyos emberek lesznek jobban a placebótól.

  • Immunterápiával az allergia ellen

    Számos elõnye van az immunterápiának, mégsem elterjedt kezelési forma Magyarországon az allergiás betegeknél, mert nagyon drága.

    Magyarországon 2,5 millió ember küzd az allergia legjellemzõbb tüneteivel, vagyis a
    rohamokban jelentkezõ tüsszögéssel, orrfolyással, szemviszketéssel. A külföldön elérhetõ allergiakezelések szinte mindegyike hozzáférhetõ már Magyarországon is, csak az a kérdés, ki melyiket tudja megfizetni.

  • A túl sok folyadék legalább olyan veszélyes, mint a túl kevés

    A túl sok folyadék legalább olyan veszélyes, mint a túl kevésAz emberek jelentős része keveset iszik: márpedig a szervezet vízhiánya, a kiszáradás a vérkeringés összeomlásához vezethet. A nőket és a fiatalokat érinti jobban ez a probléma. Különösen nyáron fontos, hogy elég folyadékot fogyasszunk. Ám a túl sok víz sem jó: a megfelelő mennyiséget, a legegészségesebb formában kellene fogyasztani. Mindeddig úgy tartották a szakértők, hogy akár több mint két litert is jobb meginni naponta. Ez ugyanis testünk minden részét segíti, méregteleníti, sőt még az alakunkra is jótékony hatással van.

  • Takarékoskodó génjeinktõl hízunk?

    Genetikusok szerint azon gének miatt hízunk, melyek valaha lehetõvé tették, hogy túléljük a kiszámíthatatlan éhezést. A többletsúly, a cukorbetegség és a gének közötti összefüggés vizsgálatára az Egyesült Államokban tovább folytatódik a pima indiánokon 15 éve elkezdett kutatás.

    Azok az õseink maradtak életben, akik képesek voltak átvészelni az éhíséget, azaz a bõség idejébõl annyi kalóriatartalékot felhalmozni, amennyivel kihúzták, míg megint ételhez jutottak.A szakemberek ezeket a géneket takarékoskodó génnek hívják. Az ínséget túlélõk aztán ezt örökítették utódaiknak.

  • Korai érelmeszesedéshez vezethet a rendszeres horkolás

    A súlyos mértékû, rendszeres horkolás a korai érelmeszesedés önálló kockázati tényezõje, amely késõbb akár stroke vagy szívroham kialakulásához is vezethet - állítják vizsgálati eredményeikre hivatkozva ausztrál kutatók.

    A szakemberek eredményei azért is figyelemre méltóak, mert ez az elsõ alkalom, hogy konkrét alvásvizsgálatokkal sikerült alátámasztani ezt az összefüggést. Milyen tényezõk hajlamosíthatnak a horkolásra? Mit tehetünk, hová fordulhatunk a betegség megelõzése, kezelése érdekében?