rss
adó 1 százalék gyermekvédelem támogatása adóbevalláskor
  • Ezek a tavaszi tompultság okai

  • Ezek a tavaszi tompultság okaiA nem megfelelő táplálkozás, a túl kevés alvás és a változékony, egyre melegebb időjárás mind hozzájárulhat a tavasz érkezésével elhatalmasodó tompultság érzéséhez. 1. Túl kevés alvás: A napközbeni fáradtságot sokszor egyszerűen a túl rövid éjszakai alvásidő okozza. Az alváshiány miatt nappal levertnek, kimerültnek érezhetjük magunkat. Az alvás specialista véleménye: A felnőttek számára szükséges alvásmennyiség minimum napi 7 óra. A jól összeállított napirend segíthet abban, hogy este időben ágyba kerüljünk és kipihenten ébredjünk.

    2. Horkolás:

    A kellemetlen zaj nem csak a horkoló, de a házastárs nyugodt pihenését is gátolhatja. A probléma azonban nem pusztán zavaró, de az egészséget is veszélyezteti. Horkolás közben, a gátolt orrlégzés miatt, az alvó személy egy pillanatnyi szünet után hirtelen levegő után kezd kapkodni. Az ilyen mikroébredések miatt az éjszakai alvás nem pihentető, napközben fáradság, koncentráció zavar jelentkezhet. Erős horkolásnál komoly alvási zavar, például alvási apnoé is kialakulhat.

    Az alvás specialista véleménye: Alváskivizsgálás során felderíthetjük a horkolás hátterében álló okokat. Az eredménytől függően a probléma műtéti úton, alternatív eszközök segítségével, vagy ún. CPAP terápia segítségével orvosolható. Bizonyos esetben életmód változtatásra is szükség lehet, ugyanis a túlsúly és a dohányzás is okozhat horkolást.

    3. Rossz táplálkozási szokások

    Gyakran megesik, hogy a nappali rohanásban, csak bekapkodunk ezt-azt, majd a nap közben elmulasztott étkezéseket este pótoljuk. A kései vacsora után azonban, teli hassal az alvás sem lesz pihentető.

    Az alvás specialista véleménye: A rendszeres táplálkozás segítségével valóban elkerülhetjük, hogy este farkaséhesen érjünk haza és egy nehéz vacsorával terheljük meg a szervezetünket. A kiegyensúlyozott étrend azért is fontos, mert a napi ötszöri, kis mennyiségű étel fogyasztásával egyensúlyban tarthatjuk a vércukorszintet is. Gyakori ugyanis, hogy a nappali fáradtság érzetet az éhség miatt jelentkező vércukorszint esés váltja ki.


    4. Egyéb betegségek

    Az éjszakai ébredéseket és a nappali fáradtságot egyaránt okozhatják lappangó, fel nem ismert betegségek. A kimerültség gyakran az első jel, mely alapján feltételezhetjük, hogy egyéb probléma áll a háttérben.

    Az alvás specialista véleménye: Az alvászavarok valóban komplex kivizsgálást igényelnek. Tavasszal különösen gyakori, hogy a fáradtságot vérszegénység okozza, de a depresszió is produkálhat hasonló tüneteket. A pajzsmirigy alulműködés szintén nagyfokú teljesítmény csökkenést eredményezhet, de gyakran a terhelhetőség csökkenése hívja fel a figyelmet a szívbetegségekre is. Az éjszakai gyakori ébredéseket pedig urológiai panaszok is okozhatják. Az esetek többségében, az alapprobléma kezelésével, a nappali fáradtság is megszüntethető.

    5. Túl sok stressz és koffein

    A fokozott stressz önmagában is alvásproblémákat okozhat. Hatására nehezebben alszunk el, s gyakori, hogy többszöri ébredéssel szakítjuk meg az amúgy is felületes éjszakai alvást. A probléma fokozódik, ha az alváshiány miatt jelentkező nappali fáradtságot növekvő koffein bevitellel igyekszünk kompenzálni.

    Az alvás specialista véleménye: A túlzott koffein fogyasztás hatására emelkedik a pulzusszám és a vérnyomás, a stresszes időszakban egyébként is jellemző idegesség, nyugtalanság fokozódhat.
    A stressz tüneteinek enyhítésére jó megoldást jelenthetnek a szakorvos által javasolt kiegészítő készítmények, gyógyszerek, de előfordulhat, hogy a probléma megoldása pszichiátriai kezelést igényel.


    + tipp: a mozgás is segíthet!

    Amennyiben a fáradtságot nem valamilyen szervi panasz okozza és egészségi állapotunk engedi, a rendszeres mozgás is segíthet az alvásproblémák kezelésében. A testedzés hatására a keringés megélénkül, a szervezet felfrissül. Kutatások igazolják, hogy már heti három alkalommal végzett 20 perces, közepesen megterhelő mozgás is segít a fáradtság leküzdésében. A fizikai aktivitás által nem csak nappal lehetünk éberebbek, de az éjszakai alvás is pihentetőbb lehet.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Sok szexszel csökkenthetõ az idõsebb férfiak erekciós zavara

    USA, New York - Az idõsebb korban is megõrzött aktív szexuális élet csökkenti az erekciós rendellenességek kialakulásának kockázatát - állapították meg finn kutatók.

    Az ezer, 55 és 75 év közötti finn férfit öt éven át követõ vizsgálat során kiderült, hogy azoknál, akik ez alatt az idõszak alatt rendszeresen éltek szexuális életet, kevesebbszer fordult elõ erekciós probléma. Ezért a kutatók arra biztatták az idõsebb férfiakat az American Journal of Medicine címû orvosi szaklap júliusi számában, hogy maradjanak aktívak szexuális téren.

  • Hasznos tippek a visszerek ellen

    Hasznos tippek a visszerek ellenA visszerek kialakulása nagy mértékben függ öröklött tényezőktől, így amennyiben a családban már korábban előfordult visszeres megbetegedés, fordítsunk külön gondot a megelőzésre is. A visszeres panaszok tekintetében évről-évre növekedést figyelhetünk meg. A fiatalabb korban észlelt, még könnyen kezelhető, visszafordítható kezdeti tünetek megfelelő terápia hiányában később súlyosabb formában jelentkeznek az idősebb korosztály körében. A visszerek kialakulását az öröklött hajlamon kívül nagy mértékben növeli az ülő- és állómunka (tartós egy helyben történő állás, vagy ülés), a túlsúly és a terhesség.

  • Szívbetegek kerüljék a hideget!

    München - Szívinfarktus után a betegek vérében néhánynapos hideg hatására megnõ a gyulladást jelzõ fehérjék mennyisége, ami újabb szívroham veszélyére utal. Az AIRGENE európai kutatócsoport figyelmezteti a korosodó szívbetegeket, hogy hosszabb ideig ne tartózkodjanak a hidegben.
    A szívrohamok télen sokkal gyakrabban következnek be, mint nyári melegben. Ezt fõleg azzal magyarázták, hogy hideg hatására az erek összehúzódnak, a szívizom kevesebb vért kap, mint amennyire szüksége volna és valamelyik koszorúér elzáródásának következtében szívinfarktus következik be.

  • Mézes fokhagyma

    Mézes fokhagymaA fokhagymáról már annyi szépet és jót leírtak. Mindenki tudja, hogy immunerősítő hatása rendkívüli. Ezt kihasználatlanul hagyni vétek lenne. Most, amikor a termelők kínálják a szebbnél-szebb magyar fokhagymát, amelynek íze, aromája, hatása messze felülmúlja a hazánkat elárasztó silány import terméket, vegyünk bátran belőle, és készítsünk mézes fokhagymát. Ezzel a természetes gyógyító finomsággal védhetjük egészségünket ősztől, tavaszig. Természetesen fogyaszthatjuk bármikor, de azért ebben a változó időjárásban nagyobb szükségünk van rá.

  • A hideg időjárás veszélyei az egészségünkre

    A hideg időjárás veszélyei az egészségünkreJó közérzetünk több tényező függvénye, és szervezetünket akkor tudjuk biztonságban, ha az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodva rétegesen öltözködünk. Az, hogy mikortól veszélyes a hideg idő, esetenként és emberenként jelentősen különböző. Mint a folyadékháztartásnál, itt is a kisgyermekek és az idős vagy beteg emberek hideg elleni védekezése a leglabilisabb. A szervezetünk érösszehúzódással, izommunkával, didergéssel védekezik a zimankós időben. Még kellemesnek érzett hőmérsékletnél is fülünk, orrunk, kezünk és lábunk veszélyben lehet, a helyi lehűlés akár fagyási sérülést okozhat.

  • Jobban gyógyul a test, ha lélekkel is törõdnek

    Rövidebb a kezelés ideje és kevesebb gyógyszerre van szüksége azoknak a kritikus állapotú betegeknek, akik már az intenzív osztályon részesülnek szuggesztív kommunikációs vagy hipnózisos kezelésben - mondta el Varga Katalin Szegeden.

    Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Intézetének igazgatóhelyettese az Elme Mater rendezvénysorozat keretében tartott elõadásán kifejtette: a módszerek jó hatásfokkal használhatók, de szét kell õket választani.

  • A nyers tej okozza a legtöbb megbetegedést

    A legtöbben a pasztõrözetlen tejet tartják számon a legegészségesebb terméknek.

    Egy tanulmány rámutatott, hogy az 150 százalékkal nagyobb eséllyel okoz élelmiszer-eredetû megbetegedést, mint a pasztõrözött tejek és tizenháromszor több a kórházban megfordulók aránya is.

    A tejtermékekkel kapcsolatos megbetegedések 60 százaléka a pasztõrözetlen tejek fogyasztására, míg 39 százalékuk a pasztõrözöttekre vezethetõ vissza.

  • Kódolt feledékenység?!

    Ha nincs esze, legyen notesze – szól az örök érvényû szólás. De mi van akkor, ha már a noteszt is elfelejtjük megnézni? A feledékenység sajnos senkit sem kerül el, de egy bizonyos határig teljesen normális kísérõje életünknek. A sokat emlegetett stressz nemcsak fizikai, lelki betegségeket okozhat, hanem memóriazavart is. Sokszor nehéz helytállni a családban, átlátni a gyerekek napirendjét, a sajátunkról nem is beszélve. Elfelejtünk egy-egy határidõs munkát, megbeszélést, és elõfordul, hogy kimarad az oviba, iskolába induló kicsi hátizsákjából a kedvenc plüssállat, rosszabb esetben az uzsonna.

  • Mégis életeket ment a mellrákszûrési program

    Minden egyes, a rendszeres mammográfia miatt feleslegesen kezelt nõre további két olyan nõ jut, akinek életét viszont megmenti a mellrákszûrési program - közölték szerdán kutatók tanulmányukban, mely újabb adalék a szûrés hasznáról zajló nemzetközi vitában.

    A brit kutatók szerint munkájuk - mely ellentmond némely mostanában megjelent vizsgálatnak, ám megerõsít másokat - azt bizonyítja, hogy a szûrés elõnyei meghaladják azt a hátrányt, hogy olyan tumorokat is kezelnek következtében, melyek nem okoznának problémát.

  • A növények aszpirinszerû vegyületek keverékét képesek elõállítani?

    A szárazság, vagy az extrém hõmérséklet miatt stresszes növények az aszpirinhoz hasonló vegyületet lövellnek ki a levegõbe - állapították meg amerikai kutatók.

    Az érzékeny jelzõrendszer megfigyelésével sok károsodástól óvhatják meg a haszonnövényeket, erdõket.

    A metilszalicilát nevû anyag segíti a növényeket, hogy megelõzzék a károsodást és jelezzék a veszélyt egymásnak - mondta Thomas Karl kutatásvezetõ, a coloradói Nemzeti Atmoszférakutató Központ munkatársa.

  • A testedzés segíti az õssejtek növekedését?

    A gothenburgi Akadémia kutatói mutatták ki elsõ ízben, hogy a testedzés segíti az õssejtek növekedését, illetve a viselkedésfejlõdést olyan fiatal egerek esetében, akik besugárzás hatására agykárosodást szenvedtek.

    A kutató szerint az eredmények felhasználhatók olyan gyerekek esetében is, akik az agydaganatra kapott sugárterápia miatt szenvedtek károsodást. Az agydaganatra alkalmazott kezelés gyakran vezet tanulási és emlékezeti nehézségekhez, mely a figyelemzavarral hozható összefüggésbe.

  • Kávéval a cukorbetegség ellen?!

    Kávéval a cukorbetegség ellen?!Örök kérdés és probléma, hogy mennyire káros a kávézás. A legújabb hírek szerint napi 3-4 kávé elfogyasztása 25 százalékkal csökkenti a a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét. A kávéban található antioxidánsok okozzák ezt a jótékony hatást. Ha ilyen sok kávé túlságosan is feldobna, idegessé tenne minket, akkor sincs gond, ugyanis a koffeinmentes kávéra is igaz ez az állítás. Azonban a ló túloldalára sem szabad átesni, mert heti több, mint 28 kávé elfogyasztása megnöveli a halálozási esélyeidet.

  • Mi válthatja ki a migrénünk?

    A fejfájás talán az egyik leggyakoribb betegség, az emberek körülbelül 40 százaléka szenved a gyakori úgynevezett tenziós fejfájásban, amikor lüktetõ vagy szorító fájdalmat érzünk. A körülbelül egymillió magyar migrénben szenvedõ helyzete azonban sokkal rosszabb, sokan napokig képtelenek ellátni mindennapi feladatukat migrénes roham esetén. A migrén általában egyoldalú, lüktetõ fejfájással, továbbá hányingerrel, szédüléssel, zsibbadással, nyaki fájdalommal jár, de számos más tünet, például hallucinációk is felléphetnek.

  • Káros is lehet az elektromos cigaretta

    A dohányzásról való leszokás sokaknak csak álom, lehetetlennek tûnõ küzdelmes erõfeszítés. A leszokni vágyókat célozza az úgynevezett elektromos-cigaretta, ami hazánkban is egyre nagyobb vásárlóközönséget tudhat magáénak.


    A szakorvosok azonban figyelmeztetnek: az e-cigivel nem lehet leszokni, s káros is lehet! A szigorú jogszabályok, és a folyamatosan növekvõ árak miatt egyre többen próbálják meg abbahagyni a dohányzást.