rss
bohócdoktor vizit szja 1%

  • Az ülõ munka káros hatásai

  • Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdõ betegek száma. A háziorvosi rendelõk, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések, tele vannak az ülõ életmód áldozataival.

    Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülõmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros. Megfelelõ óvintézkedésekkel, az ülõ életmód káros hatásai kiküszöbölhetõk, de legalábbis nagyban enyhíthetõk. A mozgásszervek károsodása igen hamar, már az iskolapadban megkezdõdik.

    Késõbb sokak munkájának jellege is megkívánja a hosszú ideig tartó mozdulatlanságot, esetleg a klaviatúra ütögetését. Az ülõ életmódnak köszönhetõen, kóros izomtónus eloszlás alakul ki a szervezetben, nagyrészt a nyaki izmok görcsössé válásával, a gerinc stabilitását szabályozó mély hátizmok háttérbe szorulásával és gyengülésével.

    A nem megfelelõ helyeken kialakult izomtónus-fokozódások, akár a végtagok zsibbadását, fájdalmát is kiválthatják. Rossz testtartás alakul ki: a vállak elõreesnek, a gerinc fiziológiás görbületeinek egyensúlya megbomlik. Gyakran röntgenfelvételen a gerinc, úgynevezett nyaki lordosisának kiegyenesedése látszik. A gerincoszlop rendellenes megterhelésének következtében, akár porckorongsérv is kialakulhat. A nyaki gerinc és a nyakizmok eltérései, gyakran okoznak fejfájást, súlyos esetben szédülést.


    A legfontosabb, hogy a munka mellett szakítsunk idõt sportolásra. Mindegy, milyen tevékenységet választunk: az aerob, ciklikus, dinamikus sportágak az állóképesség fejlesztésén túl az izmok erejének összhangját teremtik meg, kiegyenlítve a kóros tónuseloszlásokat.

    Az úszás kiválóan erõsíti a törzs tartóizmait, melyek a gerinc stabilitásáért felelõsek, az ízületek kímélése mellett, fejleszti az izmokat és javítja az állóképességet. A lazító, nyújtó mozgásformák hatékonyan oldják az izomzat görcsét, mindemellett a stressz következtében fellépõ nyaki izommerevséget is csökkentik (a relaxáció mentális tartalmának segítségével).

    Nagyon fontos, hogy rendszeres idõközönként szünetet tartsunk. Álljunk fel az asztal mellõl, sétáljunk. Végezzünk fej-, nyak-, váll- és derékkörzést. Jó hatású a vállak egyszerre, mélyen lefelé tolása, mikor a nyakizmok nyújtása valósul meg.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A szilikon fejlõdése

    A szilikongélt tartalmazó implantátumok jelentõs fejlõdésen mentek keresztül az elmúlt 40 év alatt, az orvostudomány öt generációjukat különíti el. A ma használt anyagok már szinte köszönõviszonyban sincsenek elõdeikkel.

    Az esztétikai sebészetet 1962-tõl, az elsõ szilikonimplantátum beültetésétõl számíthatjuk. Az elsõ mellnagyobbító beavatkozás Robert Gersuny osztrák orvos nevéhez fûzõdik, aki az 1890-es években kidolgozott paraffin-injekciós technikával dolgozott.

  • A szomszédunkat is okolhatjuk a magas vérnyomás miatt

    A környezet, a szomszédság is befolyásolja a hipertónia kialakulásának kockázatát - állítják amerikai kutatók.

    A tanulmány szerint, amely az Epidemiology címû szaklapban látott napvilágot, azoknál az egyéneknél, akik jobb környéken élnek, ahol több a lehetõség a testedzésre, kisebb a bûnözés, s jobbak az élelmiszerüzletek, ráadásul kialakult egy helyi közösség, csekélyebb a rizikója a magas vérnyomásnak.

  • Szoros összefüggésben áll a mozgás és a depresszió

    Szoros összefüggésben áll a mozgás és a depresszióA rendszeres testedzést választók számára nem meglepő, hogy a reggeli mozgás egész napos jó hangulatot biztosít. Egy kutatás szerint a mozgásnak hosszabb távú pozitív hatása is van: megelőzheti a depresszió kialakulását. A szakértők 30 felmérés 26 év alatt gyűjtött adatait elemezték újra, s rámutattak: aki fiatalon sportol, később kisebb eséllyel érinti a hangulatzavar. A 30-ból összesen 25 kutatás állapított meg összefüggést a mozgás és a depresszió kialakulása között. A kutatás vezetője napi 20-30 percnyi gyenge intenzitású edzést javasol naponta, például sétát vagy kertészkedést.

  • Zuhanyzás közben elkövetett hibák

    Zuhanyzás közben elkövetett hibákZuhanyozni mindenki tud - ez igaz. Viszont nem mindenki tud úgy zuhanyozni, hogy azzal az egészségére, a környezetére és a pénztárcájára is a lehető legjobb hatással legyen. Ha túl sokáig zuhanyozunk, az nem csak a bőrünket száríthatja ki, de rengeteg vizet is pazarlunk vele, ami nem csak a vízszámlánk miatt rossz, de a környezetnek sem teszünk túl jót vele. Érdemes a vízzel takarékosan bánni. A samponozás, illetve a balzsamozás az első lépés kellene, hogy legyen, amikor zuhanyozni kezdünk.

  • Hajhullás okai és kezelése

    Hajhullás okai és kezeléseNőknél hormonális változások és stressz is hatására is növekedhet a kihullott hajszálak mennyisége. Átlagosan napi 100 elvesztett hajszál még nem ad okot aggodalomra. Probléma akkor jelentkezik, ha az elvesztett hajszálak helyén nem nő újabb, így a hajkorona folyamatos csökkenését észleljük. Nők körében, a menopauza időszakát követően gyakori jelenség a hajszálak elvékonyodása, ezért a korábbi dús hajzat tömege jelentősen csökken. A hajhullást nagy mértékben befolyásolják örökletes tényezők, de okozhatják bizonyos betegségek is.

  • Az immunrendszer megerősítése

    Az immunrendszer megerősítéseAz őszi és téli hónapok beköszöntével egyre többen fáznak meg, lesznek betegek, vagy rosszabb esetben az influenza miatt esnek ágynak. Mindez betudható az időjárás megváltozásának – a lehűlésnek, esőknek, nyirkossá vált levegőnek –, amely hozzájárul a kórokozók számának növekedéséhez. Rövidebbek lesznek a nappalok, s ez hatással van közérzetünkre. Kevesebb időt töltünk a szabadban, télre pedig már a nyáron bevitt vitaminforrások is kezdenek teljesen kiürülni. Vannak azonban olyan emberek, akik kevésbé fogékonyak a betegségekre.

  • Rendszeres testmozgással a szellemi hanyatlás ellen

    A rendszeresen végzett aerob jellegû tesmozgás megállíthatja a szellemi leépülést, sõt a már bekövetkezett agyi funkció csökkenést vissza is fordíthatja.

    A szellemi leépülés a korral járó normális jelenség, mely során az agy szürke- és fehérállománya sorvadásnak indul, ennek következtében idõskkorban nehezebben mennek bizonyos feladatok, csökken a munkamemória, és párhuzamosan több dolog végzése nehézkessé válik – derült ki a brit Jorunal of Sports Medicine címû lapból.

  • Korai és gyors kezelés segíthet a hepatitis-C elleni küzdelemben

    Azok a betegek, akik idejekorán, még a fertõzést követõ elsõ hónapban részesülnek a hepatitis-C elleni kezelésben, azok gyors, többfunkciós immunválaszt építenek ki a HCV ellen, hasonlóan ahhoz, mint amikor a fertõzés spontán eltûnik.

    A kísérlet során egy csoport intravénás droghasználót követtek nyomon, akik a HCV-fertõzésnek fokozottan ki vannak téve. Azt találták, hogy a korai kezelés gyors immunválaszt eredményez, melyet a többszörös, egyidejû antivírus-mediátorok termelése jellemez.

  • Új lehetõségek a koleszterin kezelésében

    A koleszterin egy zsírfajta, amely majdnem minden állati eredetû élelmiszerben megtalálható.
    Az emberi szervezet számára a hormonok és az új szövetek elõállításához, illetve a máj epesav termelésénél is nélkülözhetetlen.

    A koleszterin több összetevõbõl, ún. koleszterin frakcióból /LDL, VLDL,IDL,HDL/ áll. Az LDL-koleszterin frakciót kórosnak, a HDL-koleszterint pedig védõ koleszterinnek szoktuk nevezni.

  • Egy tanulmány szerint a kínai meditáció jót tesz az agynak

    Mindössze tizenegy órás, a hagyományos kínai gyógyászaton alapuló meditációs technika javíthatja az agy mûködését az Egyesült Államokban ismertetett tanulmány szerint.

    A test és a szellem integrált tornája (angol rövidítéssel IBMT) javítja az agyi mûködések konnektivitását (csatolását), oly módon, hogy serkenti az agy egyik részét, a cinguláris kortexet, amely a két agyfélteke közötti kapcsolat egyik eszköze – olvasható az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ban.

  • Kávé és a cigaretta általában kéz a kézben járnak

    Úgy tûnik, valóban jó oka van annak, hogy a kávé és a cigaretta általában kéz a kézben járnak. A Kansas Állami Egyetem pszichológiai tanszékének kutatásai szerint a nikotin ereje abban rejlik, hogy erõsíti az örömérzetet.

    Így annak a dohányosnak, aki szeret kávét inni, a nikotin hatására még jobban esik a kávé. A kutatók szerint ez lehet a magyarázata annak, hogy miért ilyen nehéz lemondani a cigarettáról. "Minden dohányosnak megvan a saját maga kis rituáléja - nyilatkozta Matthew Palmatier professzor.

  • A napégés fokozza a bőrbetegségek kialakulását

    A napégés fokozza a bőrbetegségek kialakulásátA napégést okozó intenzív napfényhatás fokozza bizonyos bőrbetegségek kialakulásának kockázatát. Ezek közé tartoznak a fertőzések, a bőr korai öregedése és a bőrrák. A napégés kezelése nem gyógyítja meg a bőrt, illetve nem akadályozza meg a bőr károsodását, de csökkentheti a fájdalmat, a duzzadást és a kellemetlenséget. A napégés jellemző módon néhány napon belül önmagától is meggyógyul, de bizonyos házi praktikákat is jótékony hatásúak lehetnek. Hasznosak a vény nélkül kapható gyulladáscsökkentő gyógyszerek, a hideg vizes borogatás, illetve az aloe vera tartalmú készítmények is.

  • Hormonzavar okozza az alkoholizmust?

    Az alkoholizmus drága és veszélyes szenvedély, nemcsak a fogyasztóknak, de a társadalomnak is: az Egyesült Államokban többszáz milliárd dollárba kerül az alkohol okozta betegségek kezelése, és minden harmadik közlekedési baleset italozás következménye. A Scripps Kutatóintézet vizsgálata szerint az alkoholfogyasztás szenvedélyének hormonális oka van: eredményeiket a Biological Psychiatry most megjelenõ száma közli. Marisa Roberto és munkacsoportja hat éve foglalkozik alkoholbetegek vizsgálatával, illetve olyan kísérleti állatok tanulmányozásável, melyeket rászoktattak az alkoholra.

  • Életfogytig tanulni, de nem mindegy, hogy hogyan!

    A hosszú élet során szerzett ismeretek meggyorsítják a tanulás és a megértés folyamatát. E ténnyel magyarázzák amerikai és kanadai pszichológus-kutatók, hogy vizsgálataik szerint - a közvélekedéssel ellentétben - idõs korúak a fiataloknál gyorsabban és célszerûbben oldhatnak meg számos feladatot. A megállapítás azonban természetesen csak azokra vonatkozik, akik mentesek a leginkább az idõseket sújtó agyi elváltozásoktól.

    Általános vélekedés, hogy a fiatalok könnyebben és gyorsabban tanulnak, mint az életük delénél tartók vagy azon már túl is lépõk.