2024.04.18. - Andrea, Ilma

Nem a tévézés, hanem az egészségtelen ételek reklámja hizlalja a gyereket

Amikor egy gyerek órákig bámulja a tévét, nem csak azért hízik, mert nem mozog, hanem fõleg azért, mert rossz minõségû, hízlaló ételek reklámjait látja, melyek elérik nála céljukat. Egy új vizsgálat eredményeit az American Journal of Public Health közölte.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

A kövér gyerekbõl gyakran kövér felnõtt lesz és arra is bõven van adat, hogy közülük sokkal több lesz cukorbeteg vagy magas vérnyomású, mint a karcsúakból. A legújabb amerikai statisztika szerint Észak-Amerikában minden második iskolás a korának és testmagasságának megfelelõ súlyhatár fölött van.

Néhány hete jelent meg a legtekintélyesebb orvosi hetilapban az a tanulmány, mely csaknem 5000, eleve az Egyesült Államokban született állampolgár 24 esztendei egészségügyi adatait tartalmazta gyermekkortól felnõttkorig. Azok, akik 11 éves korukban a legkövérebbek voltak, kétszer gyakrabban haltak meg 55 éves koruk elõtt, mint a legkarcsúbb tizenévesek.

Már korábban is megfigyelték, hogy a tévénézés és a gyermekkori elhízás között összefüggés van. Ezért Svédországban, az Egyesült Királyságban és Dél Koreában tilos az édes-sós, hizlaló ételek, csemegék reklámozása a gyerekeknek szóló tv-programokban.

Frederick J. Zimmermann és Janice F. Bell 3563 gyermek szüleitõl gyûjtött be olyan naplót, mely sokféle adat között azt is tartalmazta, hogy a csemete egy átlagos hétköznapon, illetve hétvégén mennyi idõt töltött tv-nézéssel és milyen mûsor, reklám ment akkor a televízióban. A megfigyelés csecsemõkortól 12 éves korig tartott. A kutatók még arra is figyeltek, hogy mikor és mennyi idõt néztek a gyerekek iskolai televíziót, DVD-t vagy videót.

A gyermekkori túlsúly szoros összefüggést mutatott a kereskedelmi tévéadások ételreklámjainak bámulásával és ez független volt attól, hogy a gyerek fiú volt-e, vagy lány, mennyit mozgott naponta, hogyan tanult, vagy mennyire volt kövér az édesanyja. Az egészségtelen ételek reklámjai különösen a hétévesnél fiatalabb nézõkre hatottak. Önmagában a tévénézés, az oktatófilmek vagy DVD-programok nem befolyásolták a gyermekek testsúlyát.

A kutatók szerint az öt éves gyerekek évente 4000 ételreklámot látnak a tévében, szombatonként.