rss
  • Tévhitek a reggelivel kapcsolatban

  • Tévhitek a reggelivel kapcsolatbanA reggeli étkezést sajnos rendszeresen elhanyagoljuk. Reggelente - jobb esetben - csupán valami gyors harapnivaló után nézünk egy pohár tea vagy kávé mellé, hogy a kínzó éhségérzetet egy ideig megszüntessük. Akik pedig fogyókúráznak, még inkább igyekeznek kerülni a reggelit, az első étkezés időpontját minél későbbre szeretnék tolni. Ezzel azonban nem érik el a céljukat. Reggelizni mindenki számára ajánlott, és kellene is. Nem árt tehát néhány tévhitet eloszlatni a reggelizés körül.

    Nem érzem magam éhesnek reggel, ezért nincs is szükségem rá, hogy reggelizzek – tévhit

    Éjszaka az emésztés és a bélmozgás lelassul, nem történik tápanyagfelszívás sem a gyomorból, sem a belekből. A kora reggeli órákban, ébredést követően kell egy kis idő (van, akinél pár perc is elegendő, és van, akinél 1-2 óra is eltelhet, amíg éhséget érez), mire az emésztés is beindul, ez nem mindenkinél működik egyformán. Ez az oka annak, hogy eltérő időben kívánjuk meg az ételt reggel. Ennek ellenére a szervezet előbb-utóbb megérzi a táplálék hiányát, és jeleket küld számunkra, hogy nézzünk némi harapnivaló után, ha nem szeretnénk korgó hangokat hallani a hasunk irányából. A reggeli energiabevitel hiányából adódóan kisebb lesz a teljesítőképességünk, nem tudunk megfelelően koncentrálni, esetleg émelygés is kerülgethet minket. Tehát ha kora reggel nem is vagyunk még éhesek, akkor is ajánlott pár falatot enni, hogy jól induljon a nap.

    Fogyókúrázom, és a reggeliről könnyen le tudok mondani, így kevesebbet fog mutatni a mérleg – tévhit

    Kutatások bizonyítják, hogy ha fogyókúra idején kihagyjuk a reggeli étkezést, akkor korábban fogunk ebédelni, és az intenzívebb éhségérzet miatt nagyobb mennyiségű ételt fogyasztunk el, mint ha reggeliztünk volna (ez egyfajta kompenzálás). A nagyobb mennyiségű étellel pedig természetesen nagyobb az energiabevitel is, ami fogyókúra esetén nem célravezető. Ha tehát a diétázás során nem hagyjuk ki a könnyű reggelit, akkor ebédre kevesebbel is beérjük, és a fogyáshoz szükséges energiamennyiség egyenletesen eloszlatva nem fog testtömeg-növekedést okozni.

    Hiába reggelizek, utána hamar éhes leszek – módosítsunk a reggelinek szánt ételeken

    Nem mindegy, mit reggelizünk. Az egészséges ételek reggel összetett szénhidrátban gazdagok, mint a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, vagy pékáruk, amelyekből szendvicseket készíthetünk. Zabpehelyből például igazán tápanyagban gazdag ételt varázsolhatunk, ha tejjel, joghurttal vagy túróval elkeverjük. A zabpelyhes reggelit fahéjjal, kakaóporral, magvak és gyümölcsök hozzáadásával gazdagíthatjuk, ízletesebbé tehetjük. A szendvicsből ne maradjon ki a sovány felvágott, a zöldség, a saláta. A hagyományos lisztből készült fehér kenyér, kifli, zsömle, édes és sós pékáruk, cukros tea elfogyasztása után hamarabb érezhetjük magunkat éhesnek, ennek a vércukorszint emelkedése, majd hirtelen leesése az oka. Az összetett szénhidrátoknak köszönhetően - mivel azok emésztése több időt igényel - kivédhető a vércukorszint ingadozása, hiszen fokozatos és egyenletes lesz az emelkedés, majd a csökkenés.


    Csak azért reggelizek, hogy elmúljon az éhségem - tévhit

    Kutatások bizonyítják, hogy a rostokban és alacsony glikémiás indexű ételekben gazdag reggeli nem csupán arra szolgál, hogy ne legyünk tovább éhesek, hanem arra is, hogy energikusabban induljon a nap. Bizonyított, hogy a reggelizés fokozza a koncentráló- és emlékezőképességet, javítja a szellemi frissességet, ennek eredményeképpen pedig csökken a reakcióidő (ami például a reggeli csúcsforgalomban is fontos lehet), egyszóval mind a tanulásban, mind a munkahelyen aktívabban kezdhetjük a napot.



    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Bizonyos ételek fogyasztása gyorsíthatja a tüdõrák növekedését?

    Dél-koreai kutatók szerint a számos természetes és feldolgozott ételben megtalálható szervetlen foszfátokban gazdag étrend gyorsítja a patkányok tüdõrákjának növekedését.

    A tüdõrák kezelése és megelõzése szempontjából a szervetlen foszfátbevitel szabályozása kritikus lehet, véli Myung-Haing Cho, a cikk vezetõ szerzõje. A szervetlen foszfátok természetesen megtalálhatók a leveles zöldségekben, gyümölcsökben, húsokban és szárnyasokból készült termékekben.

  • Az erekben is tenyészthetõk az õssejtek

    Egy új amerikai kutatás szerint az ereink belsejét borító különleges sejtekbõl származó szövettenyészetek segítségével nagy mennyiségben lehet elõállítani az õssejteket. A Weill Cornell Orvosi Egyetem Ansary Õssejtkutató Intézetének tudósai felfedezték, hogy az erekbõl származó, úgynevezett endoteliális sejtek ideális körülményeket biztosítanak nagy mennyiségû felnõtt típusú õssejt elõállításához és tenyésztéséhez. A felnõttek szervezetében viszonylag kevés õssejt jön létre, ezért a szervek regenerációjához és más célokra felhasznált õssejtek beszerzése bonyolult procedúrát igényel.

  • A rossz koleszterin szintjét lehet csökkenteni, a jó koleszteriné pedig emelhetõ

    Megfelelõ étrendi változtatásokkal nemcsak a "rossz" LDL koleszterin vérszintjét lehet lejjebb vinni, hanem telítetlen zsírok fogyasztásával még a "jó" HDL koleszterin értéke is emelhetõ - állapították meg kanadai táplálkozáskutatók.

    A koleszterin zsírnemû anyag és nélkülözhetetlen eleme az élõ sejteknek. Több változata, formája van, és ezek szerepe jelentõsen különbözik. A "rossz" LDL koleszterin a vérben könnyen oxidálódik és rátapad az ütõerek falára.

  • Ínybetegség és metabolikus szindróma kéz a kézben

    A középkorú felnõttek esetében az ínybetegségek összefüggésben vannak a metabolikus szindrómával - jelentették be brit kutatók. "További tanulmányokra van szükség, hogy kiderüljön, a szájhigiéne karban tartása befolyásolja-e a betegség megjelenését vagy elõrehaladását.

    A metabolikus szindróma a szívbetegségek, agyvérzés és cukorbetegségek kockázati tényezõinek összessége, melybe beletartozik a magas vérnyomás, a hasi elhízás, a magas vércukorszint, a HDL-koleszterin alacsony, a trigliceridek magas szintje.

  • Súlyos következményei lehetnek a fogínygyulladásnak

    Korral szaporodnak fogászati problémáink: ez leggyakrabban a fogíny gyulladását jelenti, ami a fogak kihullásához vezethet.

    A fogíny egészségének meghatározó szerepe van a fogak épségének megõrzésében. A szájüregben, a fogakon, foghúson megtapadó ételmaradékból származó baktériumok a fogak felszínén, illetve az ínyen lepedéket, úgynevezett plakkot képezhetnek, majd fertõzést, gyulladást okoznak. A fogínygyulladás elsõ jelei lehetnek az íny megduzzadása, vörössé, vérzékennyé válása.

  • A rák felismerését segítõ tesztet dolgozott ki egy 15 éves fiú

    Még csak középiskolás, de Jack Andraka máris nagyot alkotott. Mondhatni, forradalmasította a rosszindulatú daganatos betegségek felismerését.

    A zseni tini ugyanis felfedezett egy nagyon olcsó és nagyon gyors tesztet annak érdekében, hogy minél korábban felfedezhetõ legyen a hasnyálmirigyrák, ezért a felfedezéséért májusban díjat is kapott.

    Most továbbfejkesztette: tesztje már a tüdõ- és a petefészekrák diagnosztizálására is képes.

  • Csonttörés ellen is véd az alkohol

    Akik mérsékelten isznak alkoholt, azok ritkábban kerülnek combnyaktörés miatt kórházba, mint azok, akik vagy egyáltalán nem isznak szeszt, vagy túl gyakran néznek a pohár fenekére. Az eddigi vizsgálatok összesített adatait az American Journal of Medicine folyóirat közölte.

    Az Amerikai Oszteoporózis Alapítvány statisztikája szerint ötvenéves kor után a már csökkent csontsûrûségû nõk fele, a férfiak egynegyede szenved valamilyen törést.

  • Az energiatakarékos fénycsövek károsak lehetnek az egészségre

    Az energiatakarékos kompakt fénycsövek bizonyos esetekben olyan mértékû ultraibolya sugárzást bocsáthatnak ki, amelyek már károsak lehetnek az egészségre - állítja kutatásaira hivatkozva Brit Egészségvédelmi Ügynökség.

    Az ügynökség emiatt elõvigyázatosságot szorgalmaz bizonyos kompakt fénycsövek és izzók esetében. Az ügynökség szakértõi szerint a nyitott típusú izzókat nem szabadna emberek közvetlen közelében (30 cm) alkalmazni, ezeknek ugyanis káros egészségügyi hatásaik lehetnek.

  • Feltárták az autizmus összetett genetikai hátterét

    A családjukban autizmussal együtt élõ emberek örökítõanyagának eddigi legkiterjedtebb genetikai elemzése azt mutatja, hogy sok páciensnél a génmutációk egyedi mintázata bukkan fel, mely nem feltétlenül örökletes.

    A Nature tudományos magazinban közzétett megállapítások hozzájárulnak annak igazolásához, hogy a géneknek fontos szerepe van az autizmusban, és arra is utalnak, hogy a genetikai változások már a szülõk ivarsejtjeiben megkezdõdhetnek.

  • A harag valóban ölhet

    Chicago - A harag és más erõs érzelmek potenciálisan halálos szívritmuszavart válthatnak ki az arra érzékeny embereknél - közölték amerikai kutatók hétfõn. Korábbi tanulmányok megmutatták már, hogy a földrengés, háború vagy akár a futball-világbajnokság elvesztése megemeli a hirtelen szívleállás miatti halálozási arányt. "A legkülönfélébb módokon határozottan bebizonyosodott, hogy amikor egy egész népesség stresszhatás alá kerül, a hirtelen szívhalálok száma növekszik" - mondta Rachel Lampert, a New Haven-i Yale Egyetem munkatársa, akinek dolgozata az amerikai kardiológusok kollégiumának folyóiratában jelent meg.

  • Az alaszkai eszkimóknak is ártalmas a cigi

    New York - Az inuitok étrendjében szereplõ telitetlen zsírsavak védenék az ereket, a dohányzás elterjedése viszont fokozza a koszorúérbetegség kockázatát. Amerikai kutatók vizsgálatának eredményei szerint egyelõre gyõzött a cigaretta.

    A GOCADAN betûszóval jelölt tanulmány 2000-ben indult. Ezernél több alaszkai inuitot kértek meg arra, hogy vegyen részt a vizsgálatban, amelyben az együttmûködõk genetikai alapját, étkezését, életvitelét követik nyomon és ultrahangos módszerrel mérik a fontos verõerekben az érelmeszesedés kialakulásának mértékét.

  • A csicsóka nagyon egészséges, számos pozitív hatással bír

    A csicsóka nagyon egészséges, számos pozitív hatással bírA csicsóka elsősorban igen egészséges növény, másodsorban rendkívül finom, harmadsorban olcsó, végül pedig igen sokoldalúan használható a konyhában. Megvan tehát minden tulajdonsága ahhoz, hogy a konyhák sztárja legyen – egyelőre mégsem az. A csicsókának számos pozitív élettani hatása van, ezekből csak néhány álljon itt kedvcsinálónak. A burgonya rosttartalmáénak sokszorosával rendelkezik, ennek köszönhetően jótékonyan megakadályozza a szénhidrátok és más, hizlaló tápanyagok felszívódását.

  • A szív- és érbetegségek az agymûködést sem kímélik

    Budapest - A koszorúér-betegség kockázati tényezõi a gondolkodóképesség romlásában, az idegrendszer mûködésének károsodásában is fontos szerepet játszanak. Összehangolt nemzetközi tanulmányok eredményeit az Archives of Neurology szakfolyóirat márciusi száma ismerteti.

    Az iparilag fejlett társadalmak öregszenek, így ezekben az országokban mind gyakoribbak az idõsödõ emberek között a gondolkodási zavarok.

  • Begyulladt szemek - Figyeljünk oda strandoláskor!

    Begyulladt szemek - Figyeljünk oda strandoláskor!Különösen a gyerekek élik át gyakran, de egy-egy strandolás, uszodázás után a felnőttek is tapasztalhatják magukon a kötőhártya-gyulladás jeleit. A szem fehér részét, az ínhártyát borító átlátszó, vékony nyálkahártyaréteg a kötőhártya, amely még a szemhéjak belső, szem felőli részét is fedi. Elsődleges szerepe a szem kiszáradásának megelőzésében van, de a szem mechanikai védelméhez is hozzájárul. Igen érzékeny területről van szó, így ritka az az ember, aki élete során néhányszor ne találkozna a kötőhártya-gyulladás (conjuctivitis) kellemetlenségeivel.