rss
  • Vitaminban és ásványi anyagban gazdag táplálkozással elkerülhetőek a téli betegségek

  • Vitaminban és ásványi anyagban gazdag táplálkozással elkerülhetőek a téli betegségekAz egyik megoldás a betegségek elkerülésére, a vitaminokban és az ásványi anyagokban keresendő. A vitaminokban gazdag élelmiszereket célszerű az étkezésének részévé tenni. Ugyanis a legtöbb vitamint maga a szervezet nem képes előállítani, csak más módon, például táplálék útján tudunk folyamatos pótlásukról gondoskodni. Télen a családok étrendjében több a zsíros, nehéz étel, ezek azonban gyakran éppen a fontos ásványi anyagokban és vitaminban szegények. A kiegyensúlyozott téli táplálkozás alapjai a friss gyümölcsök és zöldségek.

    Friss zöldségek és gyümölcsök:

    Szerencsére télen is széles a választék: a banán, a narancs, a mandarin vagy az alma fontos vitaminforrások, de hiba lenne kihagyni étrendünkből a zöldségeket, salátaféléket, amelyek szintén fontos szerepet játszanak szervezetünk védelmi rendszerének működtetésében. Gyermekünk számára az egészséges növekedéshez is fontos elemeket tartalmaz.

    A tél jolly jokere: a sütőtök

    A téli csemege, a sütőtök valóságos nehéztüzérség a betegségek ellen, beta-karotin tartalma, amely a jellegzetes narancssárga színét is adja, az A-vitamin előanyaga, egyben antioxidáns tulajdonságú is. A sütőtök rendkívül gazdag C-vitaminban, amely segít elkerülni, illetve leküzdeni a náthás, meghűléses betegségeket. A benne lévő rostok az emésztést segítik, a kálium pedig többek között szervezetünk folyadékháztartásának szabályozását segíti. Ráadásul a gyerekek is szeretik.


    Mirelit zöldségek és gyümölcsök

    Egy körültekintő bevásárlás és a nyár gyümölcsei és zöldségei hideg téli napjainkon is főszerepet játszhatnak, mivel a modern eljárások segítségével a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök is képesek megőrizni vitamin- és ásványi anyag tartalmuk nagyját, így hozzájárulhatnak a napi szükséges vitaminbevitel biztosításához. A kicsiknek így nem kell nyári kedvenceiket nélkülözniük, így örömmel juttatják szervezetükbe a fontos vitaminokat.

    Savanyúságok

    Tipikus téli étel a töltött vagy a székelykáposzta. Az ezekhez szükséges savanyú káposzta fogyasztása is ajánlott, hiszen különösen magas a C-vitamin tartalma, de mint minden esetben, itt sem érdemes túlzásba esni, hiszen számolni kell a sótartalmával, ami túlzott mennyiségben fogyasztva kedvezőtlen hatású lehet felnőttnek és gyereknek egyaránt.

    Meleg italok

    A tél kedvelt itala a tea, kávé és a meleg kakaó, egy csésze forró ital felüdülést hoz a testnek és a léleknek is. Ráadásul, ha csipkebogyó- vagy zöld teára esik a választásunk, megfelelően elkészítve, jelentős mennyiségű C-vitamint juttathatunk a szervezetünkbe, egy pohár kakaó elfogyasztása pedig a napi kalciumbevitelhez járul hozzá.


    D-vitamin

    A napsugarak hatására keletkező D-vitaminra télen is szüksége van a szervezetnek. Napsütéshez persze sokkal könnyebben juthatunk hozzá nyáron, de ez nem jelenti azt, hogy elegendőt tartalékolhatnánk belőle télire, ezért a téli időszakban különösen fontos a vitamin pótlása a bevitt táplálék segítségével, amihez a D-vitaminnal dúsított élelmiszerek is nagyban hozzájárulhatnak. A karácsonyi menü is jó apropó lehet, sok családban az ünnepi étel része a hal, azonban az év többi napján meglehetősen ritka vendég az étkező asztalon hazánkban. Pedig a tengeri halak gazdagok D-vitaminban, így már gyermekkorban fontos lenne fogyasztásuk a csontfejlődés szempontjából.

    A reggeli a kiegyensúlyozott táplálkozás alapja
    Ha családunk étrendjét jól alakítjuk ki, már önmagában is komoly védettséget biztosíthatunk magunknak és csemetéinknek. Ha a napunk egy kiegyensúlyozott reggelivel kezdődik, amely élelmi rostokban, gyümölcsökben gazdag, tegyünk teljes értékű gabonapelyhet, tejet és teljes kiőrlésű lisztből készült péksüteményt az asztalra! A reggeli az egész napunk tápanyagbevitelét meghatározza, a napi energiabevitelünk ötödét fedezi optimális esetben.

    Kerüljük az ünnepi túlevést!

    A karácsony a szeretet ünnepe, nem a féktelen zabálásé. Ha túl sokat eszünk egyszerre, ráadásul nem mozgunk, csak a fűtött szobában pihenünk, nagy terhet teszünk szervezetünkre! Ha nem is tudunk ellenállni a sok finomságnak, legalább mértékkel fogyasszunk mindenből és kerüljük a hozzáadott cukorban és sóban gazdag, zsíros ételeket, amelyek kedvezőtlenek a szív egészségére, és növelhetik az elhízás kockázatát a gyerekek esetében is.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Dohányzó szülõk hozzájárulnak a gyermek esetleges nikotinfüggõségéhez?

    Egy kanadai kutatás eredménye szerint a dohányzó szülõk, akik a passzív dohányzás ártalmainak teszik ki gyermekeiket, ezzel akaratukon kívül hozzájárulnak a gyermek esetleges nikotinfüggõségéhez.

    Több kanadai intézmény összefogásával készült az a felmérés, melyben 1800 gyermek vett részt, a 10 és 12 év közötti korosztályból. A résztvevõknek egy kérdõívet kellett kitölteniük az egészségükrõl, viselkedési szokásaikról, arról, hogy ki vannak-e téve a passzív dohányzás ártalmainak, illetve tapasztalnak-e nikotinfüggõségi jeleket.

  • A kevés alvás növeli az esés kockázatát a 70 éven felüli nõk körében

    Egy amerikai tanulmány szerint az öt óránál kevesebb éjszakai alvás megnöveli az esés kockázatát a 70 éven felüli nõk esetében.

    A kutatók azt is kimutatták, hogy az altatók a jelek szerint nem befolyásolják az alvás mennyisége és az esés kockázata közötti összefüggést. A szakemberek az alvást, az alvás hatékonyságát és az esések gyakoriságát mérték 2978 hetven éven felüli nõben. A vizsgált alanyok átlagosan 6,8 órát aludtak éjszakánként, és átlagosan 77,2 percet töltöttek ébren az elsõ elalvást követõen.

  • Azonosítottak egy génváltozatot, amely hajlamosíthat a magas vérnyomásra

    Amerikai kutatók azonosítottak egy génváltozatot, amely hajlamosabbá teszi az embereket a magas vérnyomásra azáltal, hogy szabályozza a szervezetben található nátrium mennyiségét. Bár a variációt eddig csak egy genetikailag homogén amish közösségben mutatták ki, a kutatók szerint minden ötödik fehér amerikai hordozza azt.

    A variáns ugyan csak 3,3 ponttal emeli a vérnyomást, ám segíthet a magasvérnyomás-betegség kezelésében, amely olyan szív-érrendszeri problémák rizikófaktora, mint a szívroham és a stroke.

  • A fiatalokat el kell rettenteni az alkoholfogyasztástól!

    "A szülõknek minden erejüket latba kell vetniük, hogy elvegyék gyermekeik kedvét az alkoholfogyasztástól, különösen a téli szünetben, amikor a fiatalok hajlamosak összejárni iszogatni - nyilatkozta Shirley Malcolm az AAAS oktatási és emberi erõforrásokkal foglalkozó osztályának vezetõje.

    A szakember szerint az egyik legjobb módszer az elrettentés: a szülõknek meg kell értetniük gyermekeikkel, hogy az alkohol milyen nagymértékben káros a fejlõdésükre. A tudósok korábban azt gondolták, az emberi agy fejlõdése már a kamaszkor elõtt befejezõdik.

  • Nátha ellen kiváló megoldás: a só!

    Nátha ellen kiváló megoldás: a só!A napi étkezések során rendszeresen, túlzott mennyiségben fogyasztva károsíthatja egészségünket. Belélegezve viszont a náthás, allergiás panaszok kiváló ellenszere lehet. A sós levegő gyógyító erejét már az 1800-as években felismerték, a sóbányában dolgozó munkások közt ugyanis alig fordult elő légzőszervi megbetegedés. A só felhasználása azóta széles körben elterjedt a gyógyászatban: sóbarlangok, sószobák kerülnek kialakításra, de a sós levegőt ma már levegőszűrő formájában haza is vihetjük.

  • Anyag, amely 1200-szor hatékonyabban pusztít el bizonyos ráksejt-fajtákat

    A Washingtoni Egyetem kutatói újból elõvettek egy hagyományos kínai gyógymódot, hogy elõállítsanak egy olyan összetevõt, mely 1200-szor hatékonyabban pusztít el bizonyos ráksejt-fajtákat, mint a jelenleg elérhetõ gyógyszerek.

    Így megnõtt a lehetõsége annak, hogy hatékonyabb kemoterápiát fejlesszenek ki, minimális mellékhatásokkal. Az új összetevõ újszerû fordulatot ad a széles körben használt malária ellenes szernek, az artemisininnek, melyet a fehér ürömbõl vonnak ki.

  • A nevetés jótékony hatásai

    A nevetés jótékony hatásaiA tudósok nem győznek kutakodni a nevetés okai után. Az a magyarázat, amely szerint attól nevetünk, ha valami vicceset látunk vagy hallunk, nem állja meg a helyét. Hiszen annak, hogy ki mit tart mulatságosnak, nagy a szórása, de olyan is előfordul, hogy egy mosolyt semmiféle vicc nem előz meg. A kísérletek bizonyították, hogy őszinte nevetést szándékosan nem tudunk produkálni: a nevetés önkéntelen, irányíthatatlan, nyers emberi megnyilvánulás, amely rengeteg helyzetben és szinte bármilyen célból létrejöhet: kommunikáció, társas szerepek, érzelmek is közrejátszhatnak.

  • Néhány fontos tudnivaló az 1-es és 2-es típusú cukorbetegségről

    Néhány fontos tudnivaló az 1-es és 2-es típusú cukorbetegségrőlA különböző típusú cukorbetegségekre más-más tényezők jelentenek rizikót. Az 1-es típusú cukorbetegség mai tudásunk szerint nem előzhető meg. Kialakulásában örökletes tényezők is szerepet játszanak. Ismertek olyan génváltozatok, amelyek mellett az 1-es típusú cukorbetegség gyakoribb vagy ritkább, mint az átlagnépességben. Ezek az eltérések azonban csak alacsonyabb vagy magasabb rizikót jelentenek, az összefüggés a betegség kialakulásával nem olyan szoros, mint például a vérzékenység esetében.

  • Stressz, cukorbetegség, étkezés: Mi a kapcsolat közöttük?

    A stressz a cukorbetegség egyik rizikófaktora, emellett számos szív- és érrendszeri betegségé is, így ezek együttesen növelik számos betegség - például a szívinfarktus és a stroke - elõfordulási gyakoriságát, súlyosbítják azok kimenetelét. A stressz lehet fizikai vagy mentális.

    A cukorbetegséget érintheti oly módon, hogy a megfelelõ odafigyelést, kontrollt és gondozást megzavarja, ezekrõl a figyelmet eltereli, vagy a vércukorszintet direkt is változtathatja. Stressznek nevezhetjük az olyan fizikai hatásokat, mint a betegségek, sérülések, illetve létezik olyan fogalom, mint a mentális stressz, melybe beletartoznak a párkapcsolati, munkahelyi konfliktusok, az anyagi problémák.

  • Bizonyos ételek segítenek csökkenteni a stresszt

    Bizonyos ételek segítenek csökkenteni a stressztStresszes időszakaiban hajlamos az ember gyorsételeken, és futtában bekapott magas kalóriatartalmú nassokon tengődni, pedig pont ilyenkor lenne szüksége szervezetünknek egy kis plusztámogatásra. A megfelelő ételekkel nemcsak az életünkben pillanatnyilag jelentkező feszültséggel birkózunk meg könnyebben, de a stressz hosszútávú hatásait is minimalizálhatjuk, hogy később, nyugodtabb időkben ne a "romokat kelljen takarítanunk". Stresszoldó ételek: a banán, a spenót és brokkoli, a csonthéjas magvak, a hal, a citrusfélék és a magnézium tartalmú étrend-kiegészítők.

  • A füstölõk füstje szerepet játszhat bizonyos ráktípusok kialakulásában?

    Nagyobb a kockázata bizonyos ráktípusoknak, ha valaki hosszú távon sok füstölõfüstöt lélegez be, még akkor is, ha nem dohányzik, derül ki egy friss vizsgálatból, melynek során összefüggést találtak a füstölõ-expozíció és a legtöbb felsõlégúti rák, valamint a laphámsejtes tüdõrák között.

    A fokozott rizikó mind dohányzók, mind nemdohányzók esetében fennáll, ami arra utal, hogy a füstölõk füstjének belégzése a légúti rákok független rizikófaktora, következtetett a kutatás vezetõje, a Koppenhágai Statens Szérum Intézet kutatója.

  • Korai és gyors kezelés segíthet a hepatitis-C elleni küzdelemben

    Azok a betegek, akik idejekorán, még a fertõzést követõ elsõ hónapban részesülnek a hepatitis-C elleni kezelésben, azok gyors, többfunkciós immunválaszt építenek ki a HCV ellen, hasonlóan ahhoz, mint amikor a fertõzés spontán eltûnik.

    A kísérlet során egy csoport intravénás droghasználót követtek nyomon, akik a HCV-fertõzésnek fokozottan ki vannak téve. Azt találták, hogy a korai kezelés gyors immunválaszt eredményez, melyet a többszörös, egyidejû antivírus-mediátorok termelése jellemez.

  • Az örök kérdés: mellrákot okoz-e a melltartó?

    Az örök kérdés: mellrákot okoz-e a melltartó?A médiában időről-időre szárnyra kap a hír, miszerint a melltartónak szerepe van a mellrák kialakulásában. Sokan nem tudják eldönteni, mi is az igazság. A legújabb feltevés szerint az éjszaka viselt melltartó a felelős. Száz éve Franciaországban találták fel a melltartót. A női emancipációért való küzdelem részeként a melltartó a felszabadulás egyik jelképévé vált. A ’70-es években pedig sokan megszabadultak e fehérnemű jelentette kötöttségektől is. Körülbelül ebben az időben jelentek meg az első hírek a melltartó rákkeltő hatásáról.

  • Gyõzelmi koszorú a koszorúér sebészetének

    A koszorúér szûkületek kezelésére, évtizedekkel ezelõtt bevezetett áthidaló mûtétek eredményeinek összesítõ adatai bizonyítják, hogy jól sikerült beavatkozás után a súlyos koszorúérbetegek fele ugyanolyan eséllyel folytathatta életét, mint hasonló korú, nem szívbeteg társaik. Dán szívgyógyászok szívmelengetõ tanulmányát az Európai Szívgyógyászok Társaságának folyóirata közölte.

    Az iparilag fejlett országokban már fél évszázada a legtöbb ember szív- és érrendszeri betegségek következtében hal meg.