rss
bohócdoktor vizit szja 1%

  • Ezek a tavaszi tompultság okai

  • Ezek a tavaszi tompultság okaiA nem megfelelő táplálkozás, a túl kevés alvás és a változékony, egyre melegebb időjárás mind hozzájárulhat a tavasz érkezésével elhatalmasodó tompultság érzéséhez. 1. Túl kevés alvás: A napközbeni fáradtságot sokszor egyszerűen a túl rövid éjszakai alvásidő okozza. Az alváshiány miatt nappal levertnek, kimerültnek érezhetjük magunkat. Az alvás specialista véleménye: A felnőttek számára szükséges alvásmennyiség minimum napi 7 óra. A jól összeállított napirend segíthet abban, hogy este időben ágyba kerüljünk és kipihenten ébredjünk.

    2. Horkolás:

    A kellemetlen zaj nem csak a horkoló, de a házastárs nyugodt pihenését is gátolhatja. A probléma azonban nem pusztán zavaró, de az egészséget is veszélyezteti. Horkolás közben, a gátolt orrlégzés miatt, az alvó személy egy pillanatnyi szünet után hirtelen levegő után kezd kapkodni. Az ilyen mikroébredések miatt az éjszakai alvás nem pihentető, napközben fáradság, koncentráció zavar jelentkezhet. Erős horkolásnál komoly alvási zavar, például alvási apnoé is kialakulhat.

    Az alvás specialista véleménye: Alváskivizsgálás során felderíthetjük a horkolás hátterében álló okokat. Az eredménytől függően a probléma műtéti úton, alternatív eszközök segítségével, vagy ún. CPAP terápia segítségével orvosolható. Bizonyos esetben életmód változtatásra is szükség lehet, ugyanis a túlsúly és a dohányzás is okozhat horkolást.

    3. Rossz táplálkozási szokások

    Gyakran megesik, hogy a nappali rohanásban, csak bekapkodunk ezt-azt, majd a nap közben elmulasztott étkezéseket este pótoljuk. A kései vacsora után azonban, teli hassal az alvás sem lesz pihentető.

    Az alvás specialista véleménye: A rendszeres táplálkozás segítségével valóban elkerülhetjük, hogy este farkaséhesen érjünk haza és egy nehéz vacsorával terheljük meg a szervezetünket. A kiegyensúlyozott étrend azért is fontos, mert a napi ötszöri, kis mennyiségű étel fogyasztásával egyensúlyban tarthatjuk a vércukorszintet is. Gyakori ugyanis, hogy a nappali fáradtság érzetet az éhség miatt jelentkező vércukorszint esés váltja ki.


    4. Egyéb betegségek

    Az éjszakai ébredéseket és a nappali fáradtságot egyaránt okozhatják lappangó, fel nem ismert betegségek. A kimerültség gyakran az első jel, mely alapján feltételezhetjük, hogy egyéb probléma áll a háttérben.

    Az alvás specialista véleménye: Az alvászavarok valóban komplex kivizsgálást igényelnek. Tavasszal különösen gyakori, hogy a fáradtságot vérszegénység okozza, de a depresszió is produkálhat hasonló tüneteket. A pajzsmirigy alulműködés szintén nagyfokú teljesítmény csökkenést eredményezhet, de gyakran a terhelhetőség csökkenése hívja fel a figyelmet a szívbetegségekre is. Az éjszakai gyakori ébredéseket pedig urológiai panaszok is okozhatják. Az esetek többségében, az alapprobléma kezelésével, a nappali fáradtság is megszüntethető.

    5. Túl sok stressz és koffein

    A fokozott stressz önmagában is alvásproblémákat okozhat. Hatására nehezebben alszunk el, s gyakori, hogy többszöri ébredéssel szakítjuk meg az amúgy is felületes éjszakai alvást. A probléma fokozódik, ha az alváshiány miatt jelentkező nappali fáradtságot növekvő koffein bevitellel igyekszünk kompenzálni.

    Az alvás specialista véleménye: A túlzott koffein fogyasztás hatására emelkedik a pulzusszám és a vérnyomás, a stresszes időszakban egyébként is jellemző idegesség, nyugtalanság fokozódhat.
    A stressz tüneteinek enyhítésére jó megoldást jelenthetnek a szakorvos által javasolt kiegészítő készítmények, gyógyszerek, de előfordulhat, hogy a probléma megoldása pszichiátriai kezelést igényel.


    + tipp: a mozgás is segíthet!

    Amennyiben a fáradtságot nem valamilyen szervi panasz okozza és egészségi állapotunk engedi, a rendszeres mozgás is segíthet az alvásproblémák kezelésében. A testedzés hatására a keringés megélénkül, a szervezet felfrissül. Kutatások igazolják, hogy már heti három alkalommal végzett 20 perces, közepesen megterhelő mozgás is segít a fáradtság leküzdésében. A fizikai aktivitás által nem csak nappal lehetünk éberebbek, de az éjszakai alvás is pihentetőbb lehet.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Tippek és trükkök orrdugulás ellen

    Tippek és trükkök orrdugulás ellenAz orrüreg megduzzadása, váladékozása, eldugulása nagyon gyakori probléma. Ha nem kezelik, súlyos szövődményei is lehetnek, de szerencsére otthon is könnyen tudunk tenni ellene. Az orrüreg gyulladása lehet akut vagy krónikus, okozhatja vírus vagy bakteriális fertőzés, allergia, a légszennyezettség, megfázás, fogproblémák, de akár gomba is. Tünetei közé tartozik az orrdugulás, orrfolyás, a nyomásérzés az arc területén, a fájdalom az arc üregeiben, illetve a szem mögött, torokfájás és általános gyengeségérzet.

  • Retinasejt átültetéssel javítható a látás?

    Retinasejteket ültettek át amerikai orvosok tíz gyengén látó ember szemébe egy kísérleti eljárással. Közlésük szerint a páciensek többségének javult a látása.

    A programban részt vevõ tíz embernél vagy a látóideg, vagy a retinán lévõ makula, az éleslátás helyének károsodása okozott úgynevezett makuláris degenerációt, illetve egy viszonylag ritka örökletes betegségben, retinitis pigmentosában szenvedtek.

  • A haemoglobin-alapú vérpótló készítmények növelik a halálozás kockázatát?

    A hemoglobin-alapú vérpótló készítmények használata 30 százalékkal növeli a halálozás kockázatát, és közel megháromszorozza a szívroham rizikóját, derült ki egy közzétett elemzés eredményeibõl.

    Már tíz éve publikált klinikai vizsgálatok is megkérdõjelezték a hemoglobin-alapú vérpótló készítmények biztonságosságát. Ha nyolc évvel ezelõtt, mikor a kétségek felmerültek, megvárták volna további vizsgálatok eredményét, talán elkerülhetõek lettek volna a készítmény alkalmazásához kapcsolódó halálesetek - állapítja meg az FDA.

  • Amire figyeljünk a fogzománc védelme érdekében

    A fogzománc a fog felszínét képezõ anyag, amely a test legkeményebb és legtöbb ásványi anyagot tartalmazó anyaga. De még ez az erõs védelem is meg tud bomlani, elsõsorban a táplálkozási és fogápolási szokásaink miatt, aminek következményei az érzékenység, késõbb akár szuvasodás is lehet. A fog három fõ alkotórésze a fogcement, a dentin és a zománc, amelyek közül egyedül ez utóbbi látható a felszínen. Színét leginkább az alatta található dentin színe határozza meg, ugyanis maga a zománc áttetszõ, tehát a világossárga és a szürkés is egészséges szín lehet. Általában az íny felé vékonyodik, amíg el nem jut a cement-zománc találkozási pontig.

  • A levegõszennyezettség befolyásolhatja a nemi szervek méretét?

    Meglepõ kutatási eredményeket tett közzé a dán Nemzeti Környezetvédelmi Kutatóintézet: a levegõszennyezettség képes arra, hogy befolyásolja a nemi szervek méretét. Bár vizsgálataik jegesmedvékre irányultak, az összefüggés elképzelhetõ, hogy fennáll emberek esetében is.

    A kutatók elsõsorban az ún. szerves halogénvegyületek hatására voltak kíváncsiak. Ebbe a csoportba tartozik például az igen mérgezõ dioxin több, gyakran használt növényvédõ szer társaságában. A Christian Sonne vezette kutatócsoport 55 hím és 44 nõstény jegesmedvét vizsgált meg.

  • Egy-két pohár ital segít a nõi karcsúság megõrzésében

    Könnyebben tartják meg egészséges testsúlyukat azok a nõk, akik naponta egy-két pohár vörösbort, sört vagy röviditalt elfogyasztanak, mint azok, akik egyáltalán nem isznak alkoholt. A bostoni Brigham and Women's Hospital munkatársai több mint 19 ezer normál testsúlyú, 39 évesnél idõsebb amerikai nõt kérdeztek ki italozási szokásaikról, majd 13 éven át figyelemmel követték õket. Az Archives of Internal Medicine címû szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint 7346 nõ, a megkérdezettek 38 százaléka vallotta, hogy egy csepp alkoholt sem iszik.

  • C-vitamin szedése a megfázás megelõzésére csupán idõpocséklás?

    Ausztrál és finn tudósok az elmúlt húsz év 30 különbözõ tudományos kutatása alapján megállapították, hogy a napi C-vitamin szedése a megfázás megelõzésére csupán idõpocséklás.

    A szakemberek által áttekintett kutatásokba összesen 11,000 ember vontak be. Közülük azoknál, akik naponta 200 mg C-vitamint szedtek, szinte ugyanannyi megfázás fordult elõ mint azoknál, akik nem szedtek. Ráadásul a vitaminnak nincs valódi hatása a megfázás idõtartamára és súlyosságára sem.

  • Rosszul állunk a szájhigiénia terén

    A hazai gyakorlat szerint csak akkor fordulunk orvoshoz, amikor már valami komoly problémánk, pl. tartós és elviselhetetlen fogfájásunk van. A szájhigiénia elhanyagolása súlyos betegségeket okozhat, hiszen a szájban lévõ baktériumok megtapadnak a fog felszínén, s néhány nap alatt a bakteriális lepedék megkezdi áldásosnak nem éppen nevezhetõ munkáját. Az íny közelében lévõ baktériumok gyulladásokat okozhatnak. Ennek általános tünete az ínyvérzés, ínyfájdalom és a rossz lehelet. Erre a betegek többsége a fogmosás elkerülésével, szüneteltetésével reagál.

  • A sószegény diéta károsan hat a szívre?

    Egy újabb kutatás eredményei szerint a sószegény diéta rosszabb hatással is lehet a szívre, mintha többet fogyasztanánk.

    A Journal of General Internal Medicine online számában megjelent cikk nem erõsíti meg az állítást, hogy az alacsony sótartalmú diéta önmagában rossz hatással van a szívre, viszont azok, akik a legkevesebb sót fogyasztják, a legnagyobb arányban szenvednek szívbetegségekben. Tehát nem állíthatjuk teljes bizonyossággal, hogy az alacsony sótartalmú diéta ártalmatlan.

  • Plasztikai beavatkozások ebédidõben

    Akár zsírleszívást is?

    Századunkban az esztétikai plasztikai sebészetben jelentõs váûltozás várható.

    Drasztikusan emelkedni fog az úgynevezett lunchtime mûtétek, vagyis az ebédidõ alatt is elvégezhetõ beavatkozások száma - állítja Gyarmati Csaba plasztikai sebész.

    Ilyen például a botoxfeltöltés, a mezoterápiás kezelés és a különbözõ lézeres beavatkozás.

  • Így kerülhetjük el a megfázást

    Így kerülhetjük el a megfázástAz ősz a megfázás és a nátha időszaka. Ám ha megfogadunk néhány tanácsot elkerülhetjük ezeket a betegségeket. A megfelelő táplálkozással és az egészséges élettel egy erős immunrendszert kapunk, ami megvéd minket a betegségektől. Járjunk minél többet friss levegőn, mozogjunk, a lehetőségekhez képest kerüljük a stresszt, az alkohol- és dohánytermékeket, valamint aludjuk ki alaposan magunkat. Ha ezeket mind sikerül betartanunk, akkor már jó úton járunk afelé, hogy elkerüljük az őszi betegségeket.

  • Szoros összefüggésben áll a mozgás és a depresszió

    Szoros összefüggésben áll a mozgás és a depresszióA rendszeres testedzést választók számára nem meglepő, hogy a reggeli mozgás egész napos jó hangulatot biztosít. Egy kutatás szerint a mozgásnak hosszabb távú pozitív hatása is van: megelőzheti a depresszió kialakulását. A szakértők 30 felmérés 26 év alatt gyűjtött adatait elemezték újra, s rámutattak: aki fiatalon sportol, később kisebb eséllyel érinti a hangulatzavar. A 30-ból összesen 25 kutatás állapított meg összefüggést a mozgás és a depresszió kialakulása között. A kutatás vezetője napi 20-30 percnyi gyenge intenzitású edzést javasol naponta, például sétát vagy kertészkedést.

  • A kipufogógáz érelmeszesedést okoz

    Aki az autópályához közel lakik, korábban számíthat érelmeszesedésre, mint kevesebb kipufogógázt belélegzõ embertársai. Egy nemzetközi kutatócsoport többéves vizsgálatainak eredményeit a PLoS ONE tudományos folyóirat közölte. Az autóközlekedésbõl származó légszennyezõdés káros hatásairól az utóbbi évtizedekben mind több vizsgálat útján kaptunk információt. Számos állatkísérlet igazolta, hogy a nyulak vagy az egerek egészségének a motorok kipufogógáza rosszat tesz, de emberre vonatkozó, pontos mérésekkel bizonyított adatok hiányoztak.

  • A harag valóban ölhet

    Chicago - A harag és más erõs érzelmek potenciálisan halálos szívritmuszavart válthatnak ki az arra érzékeny embereknél - közölték amerikai kutatók hétfõn. Korábbi tanulmányok megmutatták már, hogy a földrengés, háború vagy akár a futball-világbajnokság elvesztése megemeli a hirtelen szívleállás miatti halálozási arányt. "A legkülönfélébb módokon határozottan bebizonyosodott, hogy amikor egy egész népesség stresszhatás alá kerül, a hirtelen szívhalálok száma növekszik" - mondta Rachel Lampert, a New Haven-i Yale Egyetem munkatársa, akinek dolgozata az amerikai kardiológusok kollégiumának folyóiratában jelent meg.