rss
bohócdoktor vizit szja 1%

  • A nevetés jótékony hatásai

  • A nevetés jótékony hatásaiA tudósok nem győznek kutakodni a nevetés okai után. Az a magyarázat, amely szerint attól nevetünk, ha valami vicceset látunk vagy hallunk, nem állja meg a helyét. Hiszen annak, hogy ki mit tart mulatságosnak, nagy a szórása, de olyan is előfordul, hogy egy mosolyt semmiféle vicc nem előz meg. A kísérletek bizonyították, hogy őszinte nevetést szándékosan nem tudunk produkálni: a nevetés önkéntelen, irányíthatatlan, nyers emberi megnyilvánulás, amely rengeteg helyzetben és szinte bármilyen célból létrejöhet: kommunikáció, társas szerepek, érzelmek is közrejátszhatnak.

    Ez a bonyolult mentális-testi jelenség nem csak az ember sajátja: az ohiói egyetem kutatása szerint az állatok is nevetnek, így ez a tulajdonságunk állati mivoltunkban gyökerezik. A patkányok, miközben játszanak, csicsergő-csipogó hangokat hallatnak, melyek az orvosok szerint szoros rokonságban állnak a nevetéssel. Az sem véletlen, hogy a hevesen kergetőző kutyák arckifejezése egészen megváltozik, mintha a szájuk is mosolyra húzódna – bizony, olyankor ők is nevetnek! A majmok szintén rendelkeznek ezzel a kedves képességgel – mosolyognak, vigyorognak, többnyire játék közben, vagy akár nevettetés céljából.

    A nevetés nem feltétlenül reakció, inkább a túlélés ösztönös, ősi eszköze. Egyes vélemények szerint az emberi lét hajnalán a nevetés a félelem elűzésére szolgált: az ősember azt bizonyíthatta vele ellenségének, hogy nem fél tőle. Sőt, ha megfigyeljük magunkat, velünk is előfordul ilyesmi. Mi persze nem vadállatokkal állunk szemben, csak kellemetlen, stresszes helyzetekbe kerülünk, amikor úgy teszünk, mintha lazák, könnyedek és teljesen felszabadultak lennénk. Ilyenkor a nevetés nemcsak a másiknak jelez: kacagva saját feszültségünkön is könnyítünk. Nemcsak akkor segít, ha tetszeni akarunk, de azon is átlendít, ha fájdalmat érzünk, vagy szomorúak vagyunk.


    A nevetés valahonnan a homloklebeny környékéről, a látóközpont mögül indul. A homloklebeny bal oldala ítél a történet vagy helyzet humoráról, majd az ingert továbbítva izgalmi állapotot idéz elő az agyban. Mindez neveltetéstől, kultúrától és biológiai adottságoktól is függ. Az, ahogyan egy óriási kacaj kitör belőlünk, meghatározza személyiségünket is, hiszen mindannyian különböző módon, arckifejezéssel és hangon nevetünk. A mellkas izmai összerándulnak, a hasban meglódul a vérkeringés, mélyebben lélegzünk, így több oxigén jut belső szerveinkhez. Agyunkban vegyületek, endorfinok termelődnek, amelyek hatására csökken a fájdalomérzet, testünk pedig, bizsergető érzés kíséretében, megtelik boldogsághormonnal.

    Egyre több kutatás és kísérlet igazolja a pozitív gondolatok, az öröm és a nevetés jótékony élettani hatásait.

    - Mosolyogva mindenki szebb, s a közhiedelemmel ellentétben az arc kevésbé ráncosodik: ilyenkor 17 izom mozog egyszerre, aktivitásuk pedig feszesíti a bőrt.

    - A nevetés jó a szívnek: ugyanúgy javul a vérellátása, mint testmozgás közben, mert aktivizálja az ezért felelős ereket. Mivel a stresszhormonok képződését is csökkenti, megkönnyíti az érfalak munkáját.

    - Japán vizsgálatok szerint a nevetés a cukorbetegeken is segít: Kazuo Murakami kísérletei szerint jelentősen csökkenti a vércukorszintet.

    - Pozitív hozzáállással könnyebb barátkozni: mindenki szívesebben ismerkedik, teremt kapcsolatot gyakran nevető, humoros emberekkel. Magabiztos, sikeres benyomást keltesz és bizalmat ébresztesz, ha mosolyogva fordulsz a másikhoz.

    - Fogyaszt: kacagva nemcsak az éhségről feledkezel meg, de izmaidat is átmozgatod, így rengeteg kalóriát égetsz el.

    - A nevetés átragad másokra is: agyad reagál a nevetés hangjaira, arcizmaid pedig mosolyra húzódnak, ha hangos, vidám kacajt hallasz.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Stressz, cukorbetegség, étkezés: Mi a kapcsolat közöttük?

    A stressz a cukorbetegség egyik rizikófaktora, emellett számos szív- és érrendszeri betegségé is, így ezek együttesen növelik számos betegség - például a szívinfarktus és a stroke - elõfordulási gyakoriságát, súlyosbítják azok kimenetelét. A stressz lehet fizikai vagy mentális.

    A cukorbetegséget érintheti oly módon, hogy a megfelelõ odafigyelést, kontrollt és gondozást megzavarja, ezekrõl a figyelmet eltereli, vagy a vércukorszintet direkt is változtathatja. Stressznek nevezhetjük az olyan fizikai hatásokat, mint a betegségek, sérülések, illetve létezik olyan fogalom, mint a mentális stressz, melybe beletartoznak a párkapcsolati, munkahelyi konfliktusok, az anyagi problémák.

  • Az aszpirin csökkenti a vastag- és végbélrák kialakulásának esélyét?

    Az aszpirin és más nem szteroid gyulladásgátlók (NSAID) hosszan tartó szedése csökkenti a vastag- és végbélrák kialakulásának esélyét - fedezték fel a Massachusetts Általános Kórház kutatói.

    Az aszpirin kedvezõ hatásait vizsgálva felfedezték, hogy a gyógyszer a vastag- és végbélrákok kialakulásának esélyét csökkenteni tudja. Abban az esetben, ha erre szeretnénk használni az aszpirint, az általánosan szedett mennyiségnél nagyobb szükséges, ami a mellékhatások gyakoriságának és súlyosságának növekedésével járna.

  • Súlyos következményei lehetnek a fogínygyulladásnak

    Korral szaporodnak fogászati problémáink: ez leggyakrabban a fogíny gyulladását jelenti, ami a fogak kihullásához vezethet.

    A fogíny egészségének meghatározó szerepe van a fogak épségének megõrzésében. A szájüregben, a fogakon, foghúson megtapadó ételmaradékból származó baktériumok a fogak felszínén, illetve az ínyen lepedéket, úgynevezett plakkot képezhetnek, majd fertõzést, gyulladást okoznak. A fogínygyulladás elsõ jelei lehetnek az íny megduzzadása, vörössé, vérzékennyé válása.

  • Dohányzó szülõk hozzájárulnak a gyermek esetleges nikotinfüggõségéhez?

    Egy kanadai kutatás eredménye szerint a dohányzó szülõk, akik a passzív dohányzás ártalmainak teszik ki gyermekeiket, ezzel akaratukon kívül hozzájárulnak a gyermek esetleges nikotinfüggõségéhez.

    Több kanadai intézmény összefogásával készült az a felmérés, melyben 1800 gyermek vett részt, a 10 és 12 év közötti korosztályból. A résztvevõknek egy kérdõívet kellett kitölteniük az egészségükrõl, viselkedési szokásaikról, arról, hogy ki vannak-e téve a passzív dohányzás ártalmainak, illetve tapasztalnak-e nikotinfüggõségi jeleket.

  • Mitõl mûködik a zsigeri ösztön?

    Az agy egy szupergép!

    New York - Nem csupán találgatás, amikor zsigerbõl döntünk valamirõl, valójában olyan emlékekhez fér hozzá igen gyorsan agyunk, amelyeket nem tudatosítunk - állapítják meg a Nature Neuroscience címû szaklapban amerikai kutatók.

    Ken Paller, a Northwestern Egyetem pszichológusa és munkatársai kis létszámú kísérleteikben memória- és felismerési teszteket végeztettek a résztvevõkkel, miközben rögzítették elektródák által közvetített agyhullámaikat is.

  • Köhögés ellen ananászlé?!

    Köhögés ellen ananászlé?!Az ananászlé olyan enzimeket tartalmaz, ami gyulladáscsökkentő hatásokkal rendelkezik és képes elpusztítani a vírusokat és a fertőzéseket. A tudományos adatok szerint ötször hatékonyabb, mint egy köhögés elleni szirup. Egy csésze tartalmazza a napi szükséges C-vitamin bevitel közel 50 %-át, szabályozzák az anyagcserét és ellátják a szervezetet energiával. Nagy mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat,mangánt, amely túlnyomórészt segítik a kötőszövetek és csontok épségét. Ízületi gyulladásra is kiváló orvosságként szolgál.

  • Az őszi lékúra jót tesz a testnek és a léleknek is

    Az őszi lékúra jót tesz a testnek és a léleknek isAz esős, szürke őszi reggeleken különféle zöldség és gyümölcs levekkel indíthatjuk a napot, amire nagy szükség van, hiszen ilyenkor szép lassan kiürülnek a szervezet vitamin tartalékai. A gyümölcs- és zöldséglevek nem csak energiával és vitaminokkal töltenek fel minket, de tisztító hatásuk is van és a fogyásban is segítenek. Öt csodálatos gyümölcs illetve zöldség levéből készült italok megerősítik, energetizálják, optimalizálják a test működését – beleértve a testsúly csökkentést is. Ilyenek a cékla, az aszalt szilva, a piros szőlőlé, a homoktövis és a zöld búzafű levéből készült italok.

  • A sárgadinnye finom és segít, hogy egészséges maradj

    A sárgadinnye finom és segít, hogy egészséges maradjFinom, édes, kellemes a sárgadinnye, emellett számos jótékony hatása mellett egészséges is. A sárgadinnyében lévő rost, kálium, C-vitamin és kolin mind a szíved és az érrendszered egészségét védi. Nem mindenki tudja sajnos, hogy a káliumbevitel növelése éppolyan fontos az optimális vérnyomás eléréséhez és megtartásához, mint a sómennyiség csökkentése. A rostok a többi tápanyag felszívódását is segítik, a C-vitamin roppant erős antioxidáns, a kolin pedig gondoskodik a zsírmolekulák megfelelő felhasználásáról vagy elszállításáról a testben.

  • A nagyobb mennyiségû alkohol csökkenti a csontok erõsségét?

    Az elmúlt néhány évben fény derült arra, hogy a nagyobb mennyiségû alkoholt fogyasztó emberekben csökken a csontok sûrûsége és erõssége. Ennek oka eddig ismeretlen volt, de a loyolai egyetemen közelmúltban végzett vizsgálat rávilágított az összefüggésre.

    A patkánykísérletek segítségével végzett kutatás eredménye szerint a nagy mennyiségû és rendszeres alkoholfogyasztás gátolja egy a csont egészségéért felelõs gén mûködését. Ez az eredmény pedig új távlatokat nyithat a csontritkulás elleni küzdelemben.

  • Tévhitek a reggelivel kapcsolatban

    Tévhitek a reggelivel kapcsolatbanA reggeli étkezést sajnos rendszeresen elhanyagoljuk. Reggelente - jobb esetben - csupán valami gyors harapnivaló után nézünk egy pohár tea vagy kávé mellé, hogy a kínzó éhségérzetet egy ideig megszüntessük. Akik pedig fogyókúráznak, még inkább igyekeznek kerülni a reggelit, az első étkezés időpontját minél későbbre szeretnék tolni. Ezzel azonban nem érik el a céljukat. Reggelizni mindenki számára ajánlott, és kellene is. Nem árt tehát néhány tévhitet eloszlatni a reggelizés körül.

  • Kivi: nagy mennyiségű tápanyag és kevés kalória

    Kivi: nagy mennyiségű tápanyag és kevés kalóriaA kivi gyümölcs nagy mennyiségű tápanyagot, ugyanakkor kevés kalóriát tartalmaz. A kivi lehetséges egészségügyi előnyei közé tartozik a bőrtónus és -textúra javítása, a vérnyomás csökkentése, valamint a szívbetegség és az agyérgörcs megelőzése is. A kisméretű gyümölcsben a létfontosságú tápanyagok, az E-vitamin, a réz, a K-vitamin, a kolin, a magnézium és a foszfor nagy mennyisége is fellelhető. A kiviben ráadásul több a C-vitamin, mint a legtöbb más gyümölcsben. A zöldségek és gyümölcsök fogyasztását már régóta összefüggésbe hozzák a szívbetegség, a diabétesz, a rák és más betegségek csökkent kockázatával.

  • Védjük bõrünket a téltõl!

    A szép és egészséges bõr esztétikailag is kellemes látvány, s egyben testünk védõburka. Legnagyobb kiterjedésû érzékszervünk, amely szabályozza a testhõmérsékletet, érzékeli a kellemes és fájdalmas ingereket, megakadályozza, hogy kívülrõl idegen anyagok jussanak testünkbe, védõpajzsot nyújt a nap káros hatásaival szemben.

    Tehát fokozott figyelmet és ápolást kíván, nem csak kozmetikai szempontból, hanem létfontosságú funkcióinak ellátása érdekében is.

  • A rendszeres testmozgás mellrák ellen is véd

    A változás kora utáni idõszakban végzett fizikai tevékenység jelentõsen csökkenti az emlõrák kifejlõdésének kockázatát. Csaknem százezer nõ vizsgálata alapján készült tanulmány. Évek óta számos vizsgálat igazolta, hogy a koszorúér-betegség megelõzésére alapvetõen szükséges a rendszeres testmozgás, fizikai munka vagy sport.

    Újabb adatok azt jelzik, hogy a rosszindulatú daganatok kifejlõdése ellen is fontos védõ hatást jelent a mozgás.

  • A túl sok folyadék legalább olyan veszélyes, mint a túl kevés

    A túl sok folyadék legalább olyan veszélyes, mint a túl kevésAz emberek jelentős része keveset iszik: márpedig a szervezet vízhiánya, a kiszáradás a vérkeringés összeomlásához vezethet. A nőket és a fiatalokat érinti jobban ez a probléma. Különösen nyáron fontos, hogy elég folyadékot fogyasszunk. Ám a túl sok víz sem jó: a megfelelő mennyiséget, a legegészségesebb formában kellene fogyasztani. Mindeddig úgy tartották a szakértők, hogy akár több mint két litert is jobb meginni naponta. Ez ugyanis testünk minden részét segíti, méregteleníti, sőt még az alakunkra is jótékony hatással van.