rss
  • A tél végével beköszönt a tavaszi fáradtság

  • A tél végével beköszönt a tavaszi fáradtságFáradtság, nyugtalanság, aluszékonyság, fokozott étvágy és az ezzel együtt járó hízás, társaságkerülés, dekoncentráció, libidó csökkenése, általános rossz közérzet - mind a tél végi időszak jellemző panaszai. Bizonyos szintig természetes az ilyenkor jelentkező pesszimizmus, ám amikor ez az állapot már nem csak hangulati ingadozás, hanem az egyén napi ritmusában is zavart okoz, és évről-évre ugyanazon időszakokban tér vissza, szezonális depresszióként diagnosztizálják. A fény életfunkcióink alapvető szabályozója.

    A retinán keresztül jut szervezetünkbe, befolyásolva így a testhőmérsékletet, hormonszintet. A fényhiány okolható belső biológiai óránk felborulásáért, és azért, hogy a téli időszakban csökken a melatonin és szerotonin hormonok termelődése, ezek ugyanis a kedélyállapotért és a helyes alvási ciklus kialakításáért felelősek. Nem bizonyított, de egyes tanulmányok szerint összefüggés fedezhető fel az alacsony D-vitamin-szint és a rosszkedv között, mely szintén napfény hatására termelődik a bőrben.

    A téli depresszió gyakoribb azokban az országokban, ahol rövidebbek a nappalok, és nők körében nagyobb arányban fordul elő, mint férfiaknál. Sokszor jellemző az időseknél, és azoknál az embereknél, akik napjaikat fényben szegény, ablak nélküli környezetben töltik.


    A sötétség enyhítésének leghatásosabb módszere a hiányzó fény pótlása. Ezt megtehetjük a mesterséges fényterápia segítségével is, de természetes gyógymódként a téli sportok széles választéka áll rendelkezésünkre.

    A szabadtéri mozgás egyre elterjedtebbé válik a telelni vágyók körében, mely az aktív mozgáson túl a léleknek is kiváló kikapcsolódást jelent. Gondoljunk csak a táj szépségére, a világos színekre, a napfényre és magára a környezetváltozásra. Ezek mellett a sport élénkíti a vérkeringést, fokozza bizonyos hormonok - például a szerotonin - termelődését, beindítja a szervezet "fűtőberendezését", a napfény serkenti a bőrben a D-vitamin szintézisét. Így a hideg a legritkább esetben jut csak eszünkbe ilyenkor.

    A síelés, kocogás, kirándulás mozgósítja a zsírraktárakat, segíti a fogyást vagy az optimális testsúly megtartását. Fizikai aktivitás közben javul a tápanyagok hasznosulása, gyorsabbak lesznek az anyagcsere folyamatok, javul az alvás minősége. A társaságban eltöltött idő segít a stressz oldásában, a napközben elért sportsikerek pedig önbizalom növelő hatásúak.

    Az alacsonyabb hőmérséklet - a mi időjárási körülményeink mellett - nem növeli az energiaszükségletet. Az étkezéseknek egész évben az egészséges táplálkozás elveit kell követnie. Sportoláskor különösen fontosak a könnyen emészthető ételek, a túl zsíros táplálékok ugyanis sokáig tartózkodnak a gyomorban, kellemetlen közérzetet, esetleg puffadást okoznak, a mozgás kellemetlenné válhat. A nagy cukortartalmú élelmiszerek rendszeres, bőséges fogyasztása sem kívánatos.

    Ha lehetőségünk van még síelni - hiszen hivatalosan tart még a síszezon - a mozgás előtt 1-2 órával fogyasszunk tápanyagokban gazdag, laktató, de az emésztőrendszert nem terhelő ételt. Legyen a táplálkozás gabonaalapú, közülük is válasszuk a teljes kiörlésű termékeket, mint a korpás, magvas pékáruk, barna rizs, különböző pelyhek, korpák. Fehérjeforrásként együnk sovány húsokat és tejtermékeket, omega- 3 zsírsavban gazdag tengeri halakat. Egészítsük ki ezeket zöldségekkel, gyümölcsökkel, melyekkel hosszú időn keresztül biztosíthatjuk a jóllakottság érzését. Válogassunk a különböző színű növényi élelmiszerekből, és fogyasszuk őket frissen, aszalt, szárított vagy lé formájában.

    A szervezet folyadékigénye hideg időben sem csökken, már sportolás közben ügyelni kell a megfelelő pótlásra, hogy a kiszáradást elkerüljük. Igyunk elegendő vizet, a mozgás befejezése után pedig egy leves, gyümölcsös turmix, tejes ital elfogyasztása segít a folyadékveszteség és az energia pótlásában.

    A hidegben jól esik egy pohár meleg ital, forralt bor, forró csokoládé, de ezzel akár egy főétkezésnek megfelelő energiamennyiséget is elfogyaszthatunk. Az alkoholnak nagy az energiatartalma, a kakaó és a tejszín az édességek zsírtartalmát növelik. A hozzáadott cukorral együtt energiadús italokká válnak, ráadásul a fokozott inzulintermelés miatt gyors éhségérzetet váltanak ki. Igyunk a hidegben mézzel ízesített gyümölcs- vagy zöld teát, kakaót vagy tejeskávét tejszín nélkül. Az alkoholt egy pohár száraz bor formájában a vacsorai étkezés alkalmával fogyasszuk el!

    A koffeintartalmú italok mennyiségét mérsékelni kell, nagyobb adagban fejfájást, ingerlékenységet okozhatnak, vízhajtó hatásuk miatt pedig kiszáradást idézhetnek elő.

    A nassolás iránti vágyat az édesség helyett csillapítsuk magvakkal, sovány tejtermékekkel, aszalt vagy friss gyümölcsökkel, turmixitallal vagy salátákkal.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A túlzott sófogyasztás reumát és kiszáradást okozhat!

    A konyhasó kémiai képlete NaCl, azaz csak nátriumból és klórból áll. A szakemberek véleménye megegyezik abban, hogy a kõsó és a tengeri só beltartalma sokkal értékesebb a konyhasóénál. A kristálysó szakorvosok által igazoltan a benne lévõ elemek miatt – ételízesítésen túl – gyógyításra is alkalmas.

    Testünk 70 százaléka víz, a sejtek közti teret kitöltõ izotóniás oldatnak 9, a könnynek és a vérnek 1 százaléka só. Ez is mutatja, hogy szervezetünk több kilogramm sót tárol – természetesen nemcsak nátrium-kloridot.

  • A hirtelen súlygyarapodás okai

    A hirtelen súlygyarapodás okaiVannak olyan okok, amik nyilvánvalóan hízáshoz vezetnek. Ilyen ok például, ha valaki, aki korábban sportolt hirtelen abbahagyja a testedzést, de az étrendjén nem változtat. Ekkor az addig felhasznált kalóriamennyiség raktározásra kerül, és a volt sportoló elhízik. Hasonló jelenség következik be akkor is, ha az egyén baleset következtében tartósan mozgásszegény életmódra van kárhoztatva, és nem csökkenti a bevitt ételmennyiséget. Ilyen esetekben, már egy-két hónap alatt is felszaladhat 5-10 kg. A hirtelen hízás megviseli a szerveket, és járulékos panaszok alakulnak ki.

  • Nem a technika, hanem a tû lehet az akupunktúra titka

    London - Akupunktúrával megelõzhetõ a fejfájás és a migrén, ám a színlelt kezelések, melyeknél szándékosan helytelenül szúrják be a tûket, csaknem ugyanolyan eredményesek - állítják német kutatók.

    "A megállapítás felveti, hogy az akupunktúra elõnyei az embereknek a technikában való hitébõl erednek" - mondta Klaus Linde, a Mücheni Mûszaki Egyetem alternatív gyógymódokat kutató munkatársa, a tanulmány vezetõje. Az elemzés, amely több korábban közzétett kutatás eredményeit tekintette át, a Cochrane Review címû metaanalíziseket közzétevõ szakfolyóiratban jelent meg.

  • Összefüggés az alvászavar, a depresszió és az elhízás között

    Szeged - Az emberi szervezet ciklikus mûködését meghatározó cirkadián ritmuson keresztül összefüggés mutatható ki az alvászavar, a depresszió, az elhízás és más betegségek között - közölte Purebl György egyetemi adjunktus szerdán Szegeden.

    Az emberi szervezet napi ritmusa, a cirkadián ritmus egyénenként eltérõ hosszúságú, de valamivel több mint huszonnégy óra, így mindig késik, ezért állandóan szinkronizálni kell - mondta a szakember az Szegedi Tudományegyetem Pszichiátriai Klinikája Elme Mater címû sorozatának részeként tartott elõadásán.

  • A biciklizés szexuális zavarokat okozhat a férfiaknál

    Azok a férfiak, akik a megszokottnál többet bicikliznek, veszélyeztetik az egészségüket, fõleg ha nem a megfelelõ sporteszközt választják - közölte a londoni St Bartholomew és Homerton Kórház urológiai sebésze, Vinod Nargund.

    A szakember elmondása szerint olyan problémák merülhetnek fel, mint a nemi szervek zsibbadása, merevedési zavarok, ágyéki bõrirritáció. A sok biciglizés megváltoztathatja a férfiak termékenyítõképességét, mivel a medencetájékon túlzott hõ keletkezik.

  • Elérhetetlen álom-e a pihentetõ alvás és a friss ébredés?

    Budapest - Életünk nagyjából egyharmadát, átlag 25 évet töltünk alvással, ami nélkülözhetetlen testünk-lelkünk feltöltõdéséhez. A felnõttkort elérve minden harmadik ember alvásproblémákkal küzd. Mégis, egy múlt hónapban készült felmérés szerint az álmatlanságban szenvedõk kevesebb, mint fele kér orvosi segítséget.

    Az alvás életünk nélkülözhetetlen része. Életünk nagyjából egyharmadát (75 éves átlagéletkort véve alapul 25 évet) töltünk alvással, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy másnap kipihenten, frissen folytathassuk mindennapjainkat.

  • A szájápolás elhanyagolása megnöveli a szívroham és a stroke kockázatát?

    Egy tanulmány szerint a szájápolás elhanyagolása megnöveli a szívroham és a stroke kockázatát. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a szívbetegség az elsõ számú gyilkos világszerte, évi 17 millió életet követelve.

    A dohányzás, az elhízás és a magas koleszterinszint a leggyakoribb okai, de a legújabb kutatások azt mutatják, hogy az elhanyagolt fogíny is felkerülhet a listára. Mindegy, milyen fittek vagy egészségesek vagyunk, a rossz fogak által hozájárulunk a szívbetegség kockázatának növekedéséhez."

  • Vitaminhiány is okozhat hajhullást

    Vitaminhiány is okozhat hajhullástA hajhullás az esetek kb. 95%-ában hormonális és öröklött tényezőkre vezethető vissza. Ilyenkor a hajhullás lehet körkörös vagy szétszórt (diffúz). Az öröklött, azaz androgenetikus hajhullás férfiakra jellemző, nőknél a hormonok lehetnek felelősek érte. A hajhullás oka lehet a stressz, különböző betegségek, a pajzsmirigy hibás működése és a nem megfelelő hajápolás is. Szülés után sok nőnek hullik a haja. Természetesen az ő esetükben a haj visszanő, mégis érthetően sokszor nyugtalanítónak találják ezt a folyamatot.

  • A gyerekeknél természetes az empátia

    Mások fájdalmát látva a gyerekek agya úgy reagál, mintha az velük történne, ami azt mutatja, hogy természettõl fogva hajlanak az együttérzõ viselkedésre - közölték amerikai kutatók pénteken.

    Hét és tizenkét év közötti gyerekeknek mutattak fájdalmat átélõ emberekrõl animációs felvételeket, miközben agyi aktivitásukat funkcionális mágneses rezonanciás képalkotással (fMRI) vizsgálták a Chicagói Egyetem kutatói. A képsorok között voltak balesetek, például egy nehéz golyó ráesik valaki kezére, és szándékosan okozott fájdalom, például rácsapják az autóajtót egy ember kezére.

  • Az arzéntartalmú ivóvíz növelheti a 2. típusú cukorbetegség gyakoriságát?

    Az arzéntartalmú ivóvíz kis mennyiségben való fogyasztása is összefüggésben állhat a 2. típusú (cukorbetegség) diabétesz megnövekedett gyakoriságával.

    Világszerte több millió ember fogyaszt szervetlen forrásból származó arzént tartalmazó ivóvizet - állítják kutatók a Journal of the American Medical Association (JAMA) folyóiratban. Az Egyesült Államokban 13 millióan isznak olyan csapvizet, amelynek szervetlen arzéntartalma meghaladja az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal által megszabott 10 mikrogramm/liter arányt.

  • Egy férfi DNS-hiba játszhat szerepet a transzszexualitás kialakulásában?

    Egy transzszexuálisokon végzett, minden eddiginél átfogóbb vizsgálat során ausztráliai kutatók olyan DNS-változatra bukkantak, amely befolyásolja a nemváltoztatási hajlamot.

    A Prince Henry Institute és a melbourne-i Gender Dysphoria Clinic kutatói 112, férfiból nõvé változtatott transzszexuálist tanulmányoztak a Los Angeles-i California Egyetem közremûködésével. Megállapították, hogy ezeknél a személyeknél nagyobb az esélye annak, hogy olyan génnel rendelkezzenek, amely az agy "elnõiesedésére" vezet a fejlõdés elsõ szakaszában.

  • A Csontritkulás Világnapja

    A csontritkulás (latinul osteoporosis) világnapját 1999 óta tartják október 20-án az ENSZ egészségügyi világszervezete, a WHO indítványára, Magyarországon 1996-ban rendezték meg elõször. A WHO a 2000-2010 közötti idõszakot a Csont és Ízület Évtizedévé nyilvánította.

    A csontritkulás kóros folyamat, amelynek következményeként a csontokban a szilárdságot és keménységet, valamint a testmagasság megtartását biztosító ásványi anyagok - fõként a kalciumfoszfát és a sók - mennyisége csökken, emiatt a csontok elvékonyodnak, törékennyé válnak.

  • Rendelésre készítenek emberi csontokat?

    Már folynak a klinikai vizsgálatok japán kórházakban, amelyek a méretre készült csontokat tesztelik. Ezek pontosan illeszkednek a páciens koponyájába és késõbb valódi csonttal helyettesíthetõk.

    Amennyiben a vizsgálat sikeres lesz, a japán módszer teret nyit az orvosoknak, hogy akár már órákkal a baleset után új csontokat hozzanak létre, amennyiben a páciens adatait elektronikusan tárolták. Az orvosok a sérült csontokat általában valódi csont átültetésével vagy kerámia pótlással helyettesítik.

  • Valóban érzékenyebb a vakok orra?

    Ha valaki nem lát, nem lesz finomabb a hallása vagy jobb a szaglása, csak sokkal figyelmesebben használja az érzékszerveit, mint a látók - valószínûleg egy mítoszt fog lerombolni kanadai pszichológusok most folyó vizsgálata. Gyakran hangoztatott nézet, hogy fokozódik a vak emberek többi érzékszervének az érzékenysége, így pótolják a látás hiányát. Kutatók évek óta foglalkoznak ezzel az érdekes kérdéssel. Úgy tûnik, hogy a nem látó emberek többi érzékszerve végül is nem lesz nagyobb teljesítményû, hanem megtanulják jobban használni a más úton szerzett információkat.