rss
bohócdoktor vizit szja 1%

  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkal

  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkalSzervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. A jó idő beköszöntével a tavaszi fáradtságot vitaminhiánnyal szoktuk magyarázni. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok, ezek (is) felelnek az immunrendszerünk működéséért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért. Van olyan vitamin, amely több mint száz feladatot lát el. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el.

    Vitaminhiányhoz az elégtelen táplálkozás vezethet, azonban bizonyos máj- és bélbetegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarok. Azonban vannak vitaminok, amelyek bőségesen raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.

    A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Testünk csak néhányat képes előállítani (a D-vitamint és a bélben élő baktériumok segítségével a K-vitamint), ezért a táplálékkal kell őket, vagy a képződésükhöz szükséges előanyagaikat felvenni. Két csoportjuk van, a vízben oldódó vitaminok: a C-vitamin, a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) és a zsírban oldódó vitaminok: A-, D-, E- és K-vitamin. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig képes raktározni, hiányuk ezért viszonylag ritka, ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal, melyek a vizelettel ürülnek, ezért naponta elegendő mennyiséget kell bevinnünk belőlük, hogy elkerüljük a hiányukkal fellépő kellemetlen tüneteket.


    Mik a legjobb természetes vitaminforrások?

    A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, a sötétzöld levelű zöldségek nagy K-vitamin- és karotin-tartalommal rendelkeznek.

    A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

    A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről. Változatos étrenddel a kellő vitamin mennyiséget biztosítani tudjuk a szervezetünk számára. Így elkerülhető a tényleges vitaminhiány. A tavaszi fáradtságot pedig a friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmán kívül a harsány színük és ízük is „kezelni tudja”.


    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kávé és a cigaretta általában kéz a kézben járnak

    Úgy tûnik, valóban jó oka van annak, hogy a kávé és a cigaretta általában kéz a kézben járnak. A Kansas Állami Egyetem pszichológiai tanszékének kutatásai szerint a nikotin ereje abban rejlik, hogy erõsíti az örömérzetet.

    Így annak a dohányosnak, aki szeret kávét inni, a nikotin hatására még jobban esik a kávé. A kutatók szerint ez lehet a magyarázata annak, hogy miért ilyen nehéz lemondani a cigarettáról. "Minden dohányosnak megvan a saját maga kis rituáléja - nyilatkozta Matthew Palmatier professzor.

  • Vegye ki fülbevalóját és megszûnik a hátfájása

    A krónikus hátfájás egyik kiváltó oka lehet a fülbevaló is - állítja egy brit szakember.

    A fémbõl készült fülbevalók illetve fogtömések, vagy bármilyen fémdarab, ami átszúrja, vagy csak érinti a bõrt, olyan láncreakciót indíthat be, mely izmok százait kényszeríti vigyázzállásba, és akár hátfájást is okozhat.

    A kínzó fájdalom mindössze azzal megszüntethetõ, ha eltávolítjuk ékszereinket.

  • A kábítószer-függõség rejtélyének megfejtése

    A metaanalizációs megközelítés felhasználásával a Pekingi Egyetem kutatói összeállították a kábítószer-függõség mögött meghúzódó legátfogóbb géntérképet. Azonosítottak öt molekuláris útvonalat, amely négy különbözõ, függõséget okozó drog esetében gyakori. Az írás a PLoS Computational Biology január 4-i számában jelent meg. A kábítószer-függõség világszerte súlyos gondokat okoz, kialakulásában erõteljes genetikai és környezeti tényezõk játszanak szerepet.

  • Nemtõl is függ a tüdõrák lefolyása

    A tüdõrák gyakran alapvetõen különbözik a férfiaknál és a nõknél, közölték kedden amerikai kutatók. Az új genetikai eredmények a személyre szabott kezelésekhez vihetnek közelebb.

    Egy másik vizsgálatban az idõsebb páciensek egy részénél pedig a tüdõrák olyan típusára bukkantak, amely nagyobb valószínûséggel reagál jól a kemoterápiára. A Journal of the American Medical Association (JAMA) címû szakfolyóiratban közzétett tanulmány újabb jelzés arra, hogy genetikailag a rák sokkal összetettebb, mint ahogyan pár éve gondolták az orvosok.

  • Vörösbor védi az agyat

    A piros szõlõ legfontosabb hatóanyaga, amely a borban is benne van, csökkenti szélütés esetén az agyi károsodás mértékét. A sokak számára reményt keltõ vizsgálat eredményeit a Journal of Experimental Neurology közölte.

    A vörösborban egész sor bioaktív anyag található, amelyek közül az utóbbi években a rezveratrol lett a legismertebb. Vizsgálatok igazolták, hogy ez a polifenol mind a rosszindulatú daganatok elõfordulását, mind a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát jelentõsen csökkenti.

  • Bizonyos ételek/italok megkönnyítik, míg mások megnehezítik az éjszakai pihenést

    Bizonyos ételek/italok megkönnyítik, míg mások megnehezítik az éjszakai pihenéstBizonyos ételek fogyasztása befolyásolja az éjszakai pihenésünket. Nem mítosz: a tej tényleg segít. Ha azt gondoltuk, ez csak gyermekeknél válik be, rosszul tettük. Aki nehezen alszik el, lefekvés előtt egy pohár meleg tej elfogyasztásával pihentetőbb éjszakára számíthat. A tejben ugyanis sok triptofán található, amely egy olyan aminosav, amit alvásproblémák, szorongás és stresszoldás kezelésére tabletta formában is beszerezhetünk. Természetes forrásból a tej mellett olajos magvak, banán, méz és tojás fogyasztásával is pótolhatjuk.

  • A szívinfarktus utáni elsõ fél év megszabja a folytatást

    Ha legalább három kockázati tényezõt sikerül életvitelünkben jó irányba mozdítani az infarktust követõ hat hónapban, életesélyeink jelentõsen javulnak.

    A szívrohamot követõ idõszak gondjairól írt cikket a kardiológia egyik vezetõ folyóirata, a Circulation közölte.

    Az európai statisztikák tanúsága szerint földrészünkön minden második ember valamilyen szív- és érrendszeri betegség következtében fejezi be az életét.

  • A cukorbetegek agyi információ-feldolgozó sebességük lassabb

    Egy tanulmány kimutatta, hogy az agy információ-feldolgozó sebessége leginkább a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedõknél károsodik.

    Több tanulmány eredményei is összekapcsolták a 2-es típusú cukorbetegséget a kognitív zavarral.

    Az nem derült ki világosan, hogy mely kognitív funkciókat érintette a leginkább, és miként befolyásolja a nem diagnosztizált cukorbetegség és az abnormális vércukorszint az agyi teljesítményt.

  • A napon való kellemes kikapcsolódás veszélyes is lehet

    A napon való kellemes kikapcsolódás veszélyes is lehetItt a nyár, gyermekeink az egész napos iskolapadban való görnyedés után végre kiszabadulnak, s a legjobb esetben a nyarat a szabadban játékkal, kirándulással, strandolással töltik. Dr Péntek Éva, a Karitáció Alapítvány szakértője a napozás lehetséges mellékhatásai kapcsán elővigyázatosságra és óvintézkedésre buzdít. Néhány ötlet és segítség a napsütésben töltött felhőtlen órákhoz, hogy ne árnyékolják be őket a leégés okozta kellemetlenségek: a napsugarak kétféle ultraviola sugarat tartalmaznak, amelyek elérik a bőrt: UVA- és UVB sugarakat. Az UVB sugárzás a bőr (az epidermisz) felső rétegeit égeti, ami leégést okoz.

  • Az egészséges szöveteken keresztül is bejuthat a HIV-vírus a szervezetbe

    Korábban a tudósok úgy vélték, hogy a HIV-vírus, akárcsak a herpesz kórokozója, a bõr vagy a nyálkahártya sérüléseit célozza meg, hogy bejusson a szervezetbe, s megszállja az immunrendszer sejtjeit. Sokan úgy vélték, hogy a hüvely egészséges nyálkahártyája a vírus számára áthatolhatatlan akadályt jelent.

    "Tudomásul kell venni, hogy sérülékeny az egészséges bõr és nyálkahártya" - hangsúlyozta a chicagói Northwestern Egyetem kutatója, aki eredményeirõl az Amerikai Sejtbiológiai Társaság San Franciscó-i kongresszusán számolt be.

  • A melegség pozitívan befolyásolja érzelmeinket?

    Egy forró csésze kávéval a kezünkben pozitívabban ítéljük meg a többi embert. Amerikai kutatók errõl tudósítanak a "Science" címû nemzetközi szaklapban. A coloradói egyetem kutatója, Lawrence Williams és kollégája, John Bargh kísérleti alanyaik egy részének kezébe egy csésze forró, a többiek kezébe pedig egy pohár jeges kávét nyomtak.

    Arra kérték õket, hogy egy kérdõív segítségével ítéljenek meg egy személyt. Kiderült, hogy azok, akik forró kávét tartottak kezeik között, "melegebben" - gondoskodóbbnak és nagyvonalúbbnak - ítélték meg ugyanazt a személyt, mint azok, akik jeges kávét szorongattak elõtte.

  • A boldogság a hosszú élet titka

    Egy új kutatás kimutatta, hogy ha boldogok vagyunk, évekkel meghosszabbodhat az életünk.

    "A boldogság nem gyógyít, de megvéd a betegségek ellen.” – állítja Ruut Veenhoven a Rotterdami Erasmus Egyetem munkatársa jövõ hónapban megjelenõ cikkében. 30 tanulmányt nézett át a világ minden tájáról, melyek idõtartama 1-60 évig változott. A holland professzor eredményei szerint a boldogság hatása az élet hosszára jelentõsebb, mint az, hogy dohányzunk-e, vagy sem.

  • A stresszes emberek memóriája hibásan mûködik?

    A különbözõ szorongásos és más pszichiátriai betegségekben szenvedõk agyában hibásan mûködnek az emlékek elfojtásáért felelõs agyi áramkörök - állítják a Harvard Egyetem kutatói.

    "Depresszióban, és más stressz okozta megbetegedésekben szenvedõk esetében gyakori, hogy traumás emlékek okozzák a szorongást" - nyilatkozta Nivedita Agarwal, az egyetem radiológus munkatársa - Mivel a traumás emlékeket a betegek agya nem képes megfelelõen elfojtani, azok rendszeresen visszatérnek és kínozzák a pácienseket.

  • Enyhíti a rákos betegek tüneteit a talpmasszázs

    A Michigan Állami Egyetem kutatói minden eddiginél erõteljesebb bizonyítékot találtak arra, hogy a reflexológia - az ókor óta alkalmazott speciális talpmasszázs - segíthet a rákos betegek tüneteinek enyhítésében és megkönnyíti mindennapjaikat. Errõl számolt be Gwen Wyatt az Ápolási Szakkollégium professzora. "Korábban is feltételezték, hogy ez a fajta kezelés nyújt némi komfortérzetet, de eleddig nem dokumentálták az elõnyös hatásait. Ez az elsõ lépés annak irányába, hogy egy kiegészítõ terápia a fõ kezelés részévé váljon" - mondta el Wyatt professzor.