rss
adó 1 százalék gyermekvédelem támogatása adóbevalláskor
  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkal

  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkalSzervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. A jó idő beköszöntével a tavaszi fáradtságot vitaminhiánnyal szoktuk magyarázni. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok, ezek (is) felelnek az immunrendszerünk működéséért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért. Van olyan vitamin, amely több mint száz feladatot lát el. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el.

    Vitaminhiányhoz az elégtelen táplálkozás vezethet, azonban bizonyos máj- és bélbetegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarok. Azonban vannak vitaminok, amelyek bőségesen raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.

    A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Testünk csak néhányat képes előállítani (a D-vitamint és a bélben élő baktériumok segítségével a K-vitamint), ezért a táplálékkal kell őket, vagy a képződésükhöz szükséges előanyagaikat felvenni. Két csoportjuk van, a vízben oldódó vitaminok: a C-vitamin, a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) és a zsírban oldódó vitaminok: A-, D-, E- és K-vitamin. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig képes raktározni, hiányuk ezért viszonylag ritka, ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal, melyek a vizelettel ürülnek, ezért naponta elegendő mennyiséget kell bevinnünk belőlük, hogy elkerüljük a hiányukkal fellépő kellemetlen tüneteket.


    Mik a legjobb természetes vitaminforrások?

    A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, a sötétzöld levelű zöldségek nagy K-vitamin- és karotin-tartalommal rendelkeznek.

    A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

    A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről. Változatos étrenddel a kellő vitamin mennyiséget biztosítani tudjuk a szervezetünk számára. Így elkerülhető a tényleges vitaminhiány. A tavaszi fáradtságot pedig a friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmán kívül a harsány színük és ízük is „kezelni tudja”.


    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kellő alvás mellett is fáradt? - Ez lehet az oka

    Kellő alvás mellett is fáradt? - Ez lehet az okaHa valaki keveset alszik, természetesen fáradtabbnak fogja érezni magát, és nehezebben tud teljesíteni a munkahelyén, a magánéletében is morcosabb lesz. De mi van azokkal, akik végigalusszák az éjszakát, mégis kimerültnek érzik magukat? Bár könnyű azt gondolni, hogy a sportolás kihagyásával energiát spórolunk meg, valójában épp az ellenkezője igaz. Ha rendszeresen mozgunk, akkor összességében kevésbé leszünk fáradtak és a teljesítőképességünk is nő. A mozgás javítja az állóképességet, a kardiovaszkuláris rendszer hatékonyabban fog működni, így a sejtjeink több oxigénhez és tápanyaghoz jutnak.

  • Jótanácsok magas vérnyomásos betegeknek a nyárra

    Fokozott óvatosságra inti a magas vérnyomásos betegeket a hõség, az utazás és nyaralás idõszakában a Magyar Hypertonia Társaság.
    A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy az utazások, nyaralások alkalmával se feledkezzenek meg az érintettek a betegségükrõl, tudatosan törõdjenek magukkal, mivel a stroke és a szívroham "nem utazik nyári szabadságra". Az alattomosan, tünetek nélkül érkezõ szélütés súlyos következményekkel járhat: 10 szélütésen átesett beteg közül 9 soha nem lesz képes többet úgy élni, mint az agyi érkatasztrófa elõtt.

  • Gén okozza a megcsalást?

    A sírig tartó hûség nem mindenkinek van ínyére, sokan csalják meg párjukat akár annak ellenére is, hogy szeretik.

    Az amerikai Binghampon Egyetem kutatói úgy gondolják, megtalálták a választ arra, mi késztet embereket a félrelépésre. A tanulmány szerint génjeinkbe van kódolva, hogy mennyire leszünk hûségesek párunkhoz. A tudósok megállapították, hogy a szexuális magatartás egy DRD4 nevû génhez köthetõ, pontosabban annak változataihoz.

  • Boka-kar index - Javítja a szív és érrendszeri kockázatbecslést

    Együttes vérnyomásmérés a bokán és a karon javíthatja a szívbetegségek, agyérkatasztrófák és más szív- és érrendszeri betegségek kockázatbecslését - közölte a skót Edinbourgh-i Egyetem népegészségtan professzora, Gerry Fowkes.

    Az egyszerûen elvégezhetõ vizsgálat lényege, hogy a bokán és karon mért vérnyomásértékek hányadosa (a boka-kar index, BKI) alapján sorolják a betegeket különbözõ rizikócsoportokba. A BKI-t a hagyományos mérési módszerek (koleszterinszint és vérnyomásmérés, az elhízás és a testmozgás felmérése) kiegészítõjének szánják.

  • A rossz házasság növeli a szívbetegségek és a depresszió kockázatát

    Házasodjunk vagy ne?!

    A feszült házasságban élõ nõknél nagyobb valószínûséggel alakul ki magas vérnyomás és a szívbetegségek egyéb kockázati tényezõje - közölték amerikai kutatók csütörtökön.

    A Utahi Egyetem kutatói 300-nál több, legalább húsz éve házas középkorú és idõsebb párt vontak be tanulmányukba.

    A résztvevõk kapcsolatukra, valamint mentális állapotukra vonatkozó kérdõíveket töltöttek ki, és laboratóriumi vizsgálatokon estek át.

  • A súlygyarapodás okai

    A súlygyarapodás okaiA súlygyarapodás minden embert bosszantja, akkor meg különösen, ha nem tudjuk mi az oka annak, hogy felszaladt pár kiló. A szervezet legjobban nyugalmi állapotban működik. Amennyiben azonban nem juttatjuk megfelelő mennyiségű pihenéshez, azt stresszként értékeli, és megkezdi a zsírraktározást. Emellett, ha az ember nem elég kipihent, kevésbé jól tűri a stresszhelyzeteket, és hajlamos annak kompenzálásaként nassolni. A legtöbb kalóriát ilyen esetekben a késő esti nassolással visszük be a szervezetbe.

  • A korábbi évszázadok horrorisztikus sebészetére világít rá egy XVIII. századi kézikönyv

    Kontraszt a durva régmúlt és modern ma között...

    London - Egy háromszáz éves sebészeti kézikönyvbõl ismerhetõ meg, hogy milyen horrorisztikus élményben volt része a pácienseknek a korábbi évszázadokban az érzéstelenítés felfedezése elõtt.

    A sebészeti mûtéttanról szóló értekezés 1712-ben látott napvilágot, a zsebkönyv szerzõje Joseph Charriere francia orvos volt - olvasható a Live Science hírei között.

  • A jó iskolai programok egészségesebbé teszik a gyerekeket

    Ha a gyerekek az iskolában kapott ételhez az egészséges étkezéssel kapcsolatos ismereteket is megkapják, tanulmányi teljesítményük javul, testsúlyuk pedig csökken. Az évek óta folytatott HOPS tanulmány eredményeit az American Journal of Public Health közölte.

    A jómódú országokban mind a gyerekek, mind a felnõttek többet esznek, mint amennyire szükségük van. Ezért évrõl évre növekszik az elhízottak aránya, és ez az elemi iskolákra és a munkahelyekre is igaz.

  • A túl kevés alvás súlyos következményekkel járhat

    A túl kevés alvás súlyos következményekkel járhatAz alváshiány az egyik legsúlyosabb egészségügyi probléma napjainkban: bármennyire is úgy gondoljuk, hogy a fáradtságon kívül nem lesz következménye, hosszú távon növeli a krónikus betegségek kockázatát. Az alváshiánynak azonnali következményei is vannak: kutatások szerint ha valaki fáradtan, kevés alvás után ül volán mögé, jelentősen megnöveli a balesetek kockázatát. A kialvatlanság miatt nő az orvosi műhibák száma, csökken a produktivitás, rosszabbul reagálunk a stresszre, és a problémamegoldó képességeinkre sem számíthatunk.

  • Házi praktikák fogfehérítésre

    Házi praktikák fogfehérítésreEldönthetjük, hogy szakemberhez fordulunk vagy megpróbálkozhatunk a pénztárca kímélőbb otthoni praktikákkal. Szerencsére manapság már számtalan eszköz közül válogathatunk a fehér mosoly elérése érdekében. Ha a szakember mellett döntünk, első lépésként fel kell keresnünk egy fogorvosi rendelőt. Ahol a fogak ellenőrzése, a szuvas fogak ellátása és a fogkő eltávolítása után, felmérik, hogy milyen jellegű az elszíneződés és mi okozhatja azt. Az elszíneződés lehet belső és külső jellegű egyaránt. A házi módszerekkel a célunkat lassabban érjük el.

  • Fehér zsír hizlal, barna zsírszövet karcsúsít

    A fehér zsírsejtek fölhalmozódnak a testben, és ettõl kövérek leszünk, a barna zsírszövet ellenben elégeti az energiát. A testünkben lévõ fehér zsírban tárolódik az energia, és onnan nehezen lehet felszabadítani. A gyermekek és a téli álmot alvó állatok testében sok barna, kalóriát égetõ zsírszövet is van, a felnõtt emberek szervezetébõl viszont eltûnik. A legújabb kutatások szerint a folyamat talán visszafordítható. A kutatók már régen fölfigyeltek arra, hogy külsõ hatások befolyásolhatják a barna zsírsejtek megjelenését.

  • Tanácsok téli vitaminmegõrzésre

    Különösen a téli idõszakban lenne fontos, hogy a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag gyümölcsök, zöldség- és fõzelékfélék rendszeresen, naponta többször kerüljenek az asztalunkra, mert ezek lényegesek lehetnek az ilyenkor gyakoribb légúti betegségek megelõzésében. Mire kell figyelnünk a beszerzés, a tárolás, a tartósítás és az elkészítés során, hogy ezek az élelmiszerek minél kevesebbet veszítsenek értékes anyagaikból? A szüreteléstõl a fogyasztásig eltelõ idõ kulcskérdés, hiszen a termés vitamintartalma akkor a legmagasabb, amikor a zöldség-gyümölcs a legzamatosabb, legérettebb.

  • Regeneráló zselé lyukas fogra

    Egy francia kutatás szerint hamarosan megszabadulhatunk a fogászati fúróktól. Az Institut National de la Sante et de la Recherche Medicale (Nemzeti Egészségügyi és Gyógyászati Kutató Intézet) által kifejlesztett eljárással egy lyukas fog elvileg egy hónap alatt regenerálódik, eltüntetve a lyukat.

    Az eljárás egy új peptiden alapul, amit egy lágy zselébe ágyaznak vagy egy vékony, rugalmas hártyára visznek fel. Ez a lyukra helyezve a fogban található sejtek segítségével gyógyítja a fog sérüléseit, ezáltal kiváltja a fogászati töméseket.

  • A torokfájás oka lehet a gyermekkori reflux is

    Gyermekeknél a reflux abban különbözik a felnõttekétõl, hogy nem tapasztalnak tipikus gyomorégési tüneteket illetve mellkasi fájdalmat. Ezek helyett általában torokfájás és gégegyulladás a leggyakoribb reflux panasz a gyermekeknél. Mindez a gyomorsavnak a torok hátsó részén kiváltott irritációjából fakad. A GERD további gyakori tünetei gyerekeknél az ismételt hányás, köhögés és egyéb légúti problémák, mint például a zihálás. A gyerekek gyakran panaszkodnak rekedtségre. A gyermeknek nyelési nehézségei lehetnek, egyrészt a reflux okozta nyelõcsõ görcs miatt, másrészt a krónikus reflux okozta nyelõcsõ szûkület miatt.