rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkal

  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkalSzervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. A jó idő beköszöntével a tavaszi fáradtságot vitaminhiánnyal szoktuk magyarázni. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok, ezek (is) felelnek az immunrendszerünk működéséért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért. Van olyan vitamin, amely több mint száz feladatot lát el. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el.

    Vitaminhiányhoz az elégtelen táplálkozás vezethet, azonban bizonyos máj- és bélbetegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarok. Azonban vannak vitaminok, amelyek bőségesen raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.

    A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Testünk csak néhányat képes előállítani (a D-vitamint és a bélben élő baktériumok segítségével a K-vitamint), ezért a táplálékkal kell őket, vagy a képződésükhöz szükséges előanyagaikat felvenni. Két csoportjuk van, a vízben oldódó vitaminok: a C-vitamin, a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) és a zsírban oldódó vitaminok: A-, D-, E- és K-vitamin. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig képes raktározni, hiányuk ezért viszonylag ritka, ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal, melyek a vizelettel ürülnek, ezért naponta elegendő mennyiséget kell bevinnünk belőlük, hogy elkerüljük a hiányukkal fellépő kellemetlen tüneteket.


    Mik a legjobb természetes vitaminforrások?

    A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, a sötétzöld levelű zöldségek nagy K-vitamin- és karotin-tartalommal rendelkeznek.

    A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

    A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről. Változatos étrenddel a kellő vitamin mennyiséget biztosítani tudjuk a szervezetünk számára. Így elkerülhető a tényleges vitaminhiány. A tavaszi fáradtságot pedig a friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmán kívül a harsány színük és ízük is „kezelni tudja”.


    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A sikeresen újraélesztettek évekig tovább élnek

    A hirtelen, váratlan szívhalálból újraélesztett emberek a következõ öt esztendõben sikeres, békés életre számíthatnak - derült ki német és ausztráliai kutatók közös tanulmányából, melyet a Critical Care szakfolyóirat közölt. Vannak, akik a hirtelen szívhalálból azért nem kísérlik meg az áldozat újraélesztését, mert úgy gondolják, a drámai esemény éppen azt bizonyítja, hogy az ott fekvõ menthetetlenül beteg, így semmi remény életének folytatására. Egy nemzetközi munkacsoport Jürgen Graf vezetésével öt éven át követte 354 ember sorsát, akiket hirtelen szívhalál miatt újraélesztettek.

  • Kevesebb étel, lassabb öregedés

    Ha egy nap csak 300-500 kalóriával ennénk kevesebbet, akkor csökkenthetnénk az öregedés jeleit és tovább élhetnénk - állítja egy új tanulmány.

    A hormoncsökkenés akkor jelentkezik, ha elhagyjuk a nehéz ételeket, desszerteket. „Bebizonyosodott, hogy a kalória csökkentése ugyanolyan hatással van az emberekre, mint az állatokra.” – írta Edward Weiss tápanyag-és táplálkozástudományi docens. „A következõ lépés, hogy megfigyeljük, valóban csökkenti-e az életkorral járó szövetkárosodást.

  • A szív körüli zsírszövet károsabb, mint a pocak

    Winston-Salem - A szívburokban lévõ zsírpárna védi a szívünket, de ha sok van belõle, ártalmasabb, mint az egész testre kiterjedõ elhízás. A bonyolult vizsgálati technikával végzett tanulmány eredményeit a kövérséggel foglalkozó Obesity szakfolyóirat legújabb száma közli.

    Az Egyesült Államokban hat éve folyik egy hatalmas vizsgálat, melyben az ott lakó, különbözõ származású állampolgárok érelmeszesedésének gyakoriságát, jellegzetességeit igyekeznek tanulmányozni.

  • Sok szexszel csökkenthetõ az idõsebb férfiak erekciós zavara

    USA, New York - Az idõsebb korban is megõrzött aktív szexuális élet csökkenti az erekciós rendellenességek kialakulásának kockázatát - állapították meg finn kutatók.

    Az ezer, 55 és 75 év közötti finn férfit öt éven át követõ vizsgálat során kiderült, hogy azoknál, akik ez alatt az idõszak alatt rendszeresen éltek szexuális életet, kevesebbszer fordult elõ erekciós probléma. Ezért a kutatók arra biztatták az idõsebb férfiakat az American Journal of Medicine címû orvosi szaklap júliusi számában, hogy maradjanak aktívak szexuális téren.

  • Kopaszodás mizéria

    A férfiak jórészének megkeseríti az életét, amikor hajkoronájuk megállíthatatlanul hullásnak indul, kinek jobban, kinek kevésbé, kinek hamarabb, kinek késõbb, de a legtöbb férfi életében valamikor beindul az egyre magasodó homlok, vagy a fejtetõ fedetlenné válásának folyamata. A kopaszodás leggyakoribb okozója a hormonokban és magában az emberben hordozott genetikai tényezõkben kereshetõ, ám számos egyéb oka is lehet.

  • Nyelõcsõrákot okozhat a tûzforró tea

    London - Ha legközelebb forró teával kínálják, várjon néhány percet, mielõtt meginná, mert a forró italok fogyasztása nagy mértékben növeli a nyelõcsõrák kockázatát - javasolják a Teheráni Orvostudomnyi Egyetem kutatói a British Medical Journalban megjelent tanulmányukban.

    Felmérésük szerint a tea 70 foknál magasabb hõmérsékleten való elfogyasztása nyolcszorosára növeli a nyelõcsõrák rizikóját a "langyos", 65 fokosnál nem melegebb ital fogyasztásához képest. A 60-65 fok közötti tea esetében a kockázat kétszeres.

  • A hajszál bizonyítja a szívroham és a krónikus stressz kapcsolatát

    A hajszál az elsõ olyan közvetlen biológiai marker, amelynek segítségével kanadai kutatók megmutatták, hogy a krónikus stressz fontos szerepet játszik a szívroham kialakulásában. A munkahelyi, házassági vagy pénzügyi problémák mint stresszkeltõ tényezõk hatása a szív- és érrendszeri problémák kialakulására korábban is ismert volt. A krónikus stressz mérésére azonban nem volt biológiai marker. Gideon Koren, a kanadai Nyugat-Ontariói Egyetem kutatója munkatársaival kidolgozott egy új módszert, amellyel pontosan mérhetõ a hajszálban a kortizol hormon koncentrációja, ezáltal a szívrohamot megelõzõ hónapokban a pácienst ért stressz szintje.

  • Pihentető praktikák a nyári kánikulában

    Pihentető praktikák a nyári kánikulábanA nyári kánikula idősek és fiatalok számára is nagy terhet jelent. Nappal kimerültség, éjjel van, hogy csak forgolódunk az ágyban, a fülledt melegben még aludni sem tudunk rendesen. Ilyenkor az ember legtöbbször csak szenved, izzad, másnap nyűgösen, fáradtan ébred, s ez az egész napját megbélyegzi. Ám gondoljunk csak arra, hogy vannak olyan országok, ahol mindig ennyire meleg van. Ezért is találták ki az ilyen helyeken az úgynevezett szieszta időszakot, amikor bezárnak az üzletek tíztől, délután kettőig, hogy ezekben a nagyon meleg órákban az ember pihenhessen kicsit.

  • Halálos veszély az influenza, ha valaki nagyon kövér

    A H1N1 vírus eleve súlyos influenzajárvány okozójaként jelent meg, de a statisztikai adatok összesítése szerint a fertõzés különösen akkor életveszélyes, ha a beteg kórosan elhízott - mutatták ki amerikai kutatók.

    Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2009 õszén a H1N1 vírus okozta influenzát milliókat veszélyeztetõ világjárványnak jósolta. Az egész világot súlyosan érintõ pandémia szerencsére elmaradt, de minden országban voltak súlyos fertõzések, betegek, akik gépi lélegeztetésre szorultak és végül életüket vesztették.

  • A kevés D-vitamin bevitelnek számos hátránya lehet

    Ha egy felnõtt kevés D-vitamint visz be szervezetébe, az többek között csontritkuláshoz, szív- és érrendszeri megbetegedésekhez és cukorbetegséghez is vezethet. 90, 16 és 22 év közötti lányt vizsgáltak azal a céllal, hogy kiderüljön, a D-vitamin hiánya milyen hatással van a fiatal szervezetre.

    A kutatás végére egyértelmû lett: azok a lányok, akiknek a vérében a normálisnál kevesebb D-vitamin volt, átlagosan magasabb testtömeg-indexszel, nagyobb mennyiségú hastájéki zsírfelesleggel és kisebb testmagassággal rendelkeztek, mint normál D-vitaminszintû társaik.

  • Újabb, Alzheimer-kór kialakulásáért felelõs gént találtak

    Újabb, az Alzheimer-kór kialakulásáért felelõs géneket találtak nemzetközi kutatócsoportok. A génvariáns neve CALHM1, és a legtöbb beteget érintõ idõskori Alzheimer-kór kialakulásában játszik szerepet.

    Az Alzheimer-kór az agy degeneratív betegsége, amelynek vezetõ tünetei a feledékenység és a nagymértékû szellemi leépülés (demencia). A betegséget a nagymértékû sejtpusztulás okozza, amely az agy több részét is érinti.

  • A stressz gyengíti az immunrendszert, erősítsük C-vitaminnal

    A stressz gyengíti az immunrendszert, erősítsük C-vitaminnalA stressz több szempontból is károsan hat az egészségünkre: hosszabb idő után krónikus betegségek kialakulásához vezethet, és a fiatalokra is negatívan hat: a stresszes időszakok legyengíthetik az immunrendszert. Ilyenkor jön jól az extra adag C-vitamin! A tartósan fennálló krónikus stressz jelentősen károsíthatja immunrendszerünk hatékonyságát, így kevésbé tudunk védekezni a fertőzésekkel és különböző kórokozókkal szemben. Elegendő C-vitamin hiányában csökken a baktériumokat és vírusokat felfaló immunsejtek aktivitása, ezért az illető könnyebben, hamarabb lesz beteg.

  • Újinfluenza - A szájmaszk és a kézfertõtlenítés a felére csökkenti az újinfluenza kockázatát

    A szájmaszk és az alkoholos kézfertõtlenítõ alkalmazása akár felére csökkentheti az újinfluenza kockázatát - hangsúlyozzák amerikai kutatók, akik a vizsgálat eredményeirõl a Journal of Infectious Diseases címû járványtani szaklapban számolnak be.

    A Michigani Egyetem kutatói 1437, kollégiumban lakó egyetemi hallgatót három csoportra osztottak, attól függõen, hogy hol volt a szállásuk.

  • A hentesárú fogyasztása rákot okozhat

    Patkánykísérletek alapján összefüggést mutatott ki a hentesárú - felvágottak, sonkák - fogyasztása és a bélrák kialakulása között egy francia kutatócsoport, amelynek tanulmányát a francia mezõgazdasági kutatóintézet (INRA) tette közzé.

    Korábbi vizsgálatok alapján is feltételezték, hogy a húsféleségek, különösen a vörös húsok fogyasztása elõsegíti a bélrák kifejlõdését, de ezt eddig nem támasztották alá megfelelõ bizonyítékok.