rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkal

  • Töltsük fel a szervezetünket vitaminokkalSzervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. A jó idő beköszöntével a tavaszi fáradtságot vitaminhiánnyal szoktuk magyarázni. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok, ezek (is) felelnek az immunrendszerünk működéséért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért. Van olyan vitamin, amely több mint száz feladatot lát el. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el.

    Vitaminhiányhoz az elégtelen táplálkozás vezethet, azonban bizonyos máj- és bélbetegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarok. Azonban vannak vitaminok, amelyek bőségesen raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.

    A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Testünk csak néhányat képes előállítani (a D-vitamint és a bélben élő baktériumok segítségével a K-vitamint), ezért a táplálékkal kell őket, vagy a képződésükhöz szükséges előanyagaikat felvenni. Két csoportjuk van, a vízben oldódó vitaminok: a C-vitamin, a B-csoport vitaminjai (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) és a zsírban oldódó vitaminok: A-, D-, E- és K-vitamin. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig képes raktározni, hiányuk ezért viszonylag ritka, ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal, melyek a vizelettel ürülnek, ezért naponta elegendő mennyiséget kell bevinnünk belőlük, hogy elkerüljük a hiányukkal fellépő kellemetlen tüneteket.


    Mik a legjobb természetes vitaminforrások?

    A zsírban oldódó vitaminokat főként tej és tejtermékekben, tojásban, halakban és növényi olajokban találjuk meg. A tőkehalmáj nagyon gazdag D-vitaminban, belőle 1 g már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket. K-vitaminban gazdag a szója, a sötétzöld levelű zöldségek nagy K-vitamin- és karotin-tartalommal rendelkeznek.

    A búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonák, mandula, dió és mogyoró gazdag E- és B6-vitaminban. Az állati eredetű élelmiszerek B12-, B6-vitamin és biotintartalma jelentős. C-vitaminban gazdag a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

    A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről. Változatos étrenddel a kellő vitamin mennyiséget biztosítani tudjuk a szervezetünk számára. Így elkerülhető a tényleges vitaminhiány. A tavaszi fáradtságot pedig a friss zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmán kívül a harsány színük és ízük is „kezelni tudja”.


    Forrás: www.webbeteg.hu


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kulcsfontosságú a zeneterápia a klinikai gyógyításban

    A zene új klinikai alkalmazásait mutatták be a neuro-zenetudományi nemzetközi társaság Salzburgban tartott elsõ világkongresszusán.

    Magspintomográfiás vizsgálatok révén kiderült például, hogy a kellemes zene éber kómás és alzheimeres betegeknél is pozitív érzéseket kelt, ezáltal pedig funkcionális változásokat idézhet elõ a sérült agyban. A kongresszus helyszínéül szolgáló Christian Doppler Klinika orvosigazgatója, Gunther Ladurner szerint a zenének és a ritmusnak fontosabb szerepet kellene betöltenie a terápiás ideggyógyászati rehabilitációban.

  • Egyre többen gyõzik le a rákot Európában

    Hamburg/London - Egyre több beteg gyógyul meg a rákból Európában, leginkább a tüdõ-, a gyomor- és a bélrák gyógyulási kilátásai javultak - derült ki az Európai Rákszervezet (ECCO) által készített tanulmány adataiból.

    Bár az egyes országok és a különféle betegcsoportok között vannak különbségek, 23 európai állam rákbeteg-statisztikáinak adatai azt mutatják, hogy a teljesen meggyógyult betegek aránya az 1990-es években a tüdõrák esetében 6-ról 8 százalékra, a gyomorrák esetében 15-rõl 18 százalékra, a bélrák esetében 42-rõl 49 százalékra nõtt.

  • Minden, amit a magnéziumról tudni kell

    Minden, amit a magnéziumról tudni kellA magnézium nélkülözhetetlen ásványi anyag a szervezet számára, ugyanis több mint 300 enzim működéséhez szükséges, melyek - többek között - sejt energiatermelő folyamatait katalizálják. A magnézium az idegrendszer sejtjeinek működésén túl a csontok és fogak felépítésében is részt vesz a kalcium mellett. A sejtek hártyájának áteresztőképességét is szabályozza, hatására az érfalak rugalmassága nő, a szívizom összehúzódó képessége javul, és csökken a ritmuszavarhoz vezető állapot kialakulásának valószínűsége, vagyis javítja a szív munkájának hatásfokát.

  • Az örömhormon javítja az arcfelismerést

    Miben segítheti a felismerés az emberiséget?!

    London - A szexuális örömérzettel, a kötõdéssel és az anyai gondoskodással kapcsolatba hozható oxitocin nevû hormon segít az ismerõs arcok azonosításában is - állítják svájci kutatók.

    Azok a férfiak, akik oxitocint kaptak, pontosabban idézték fel az ismerõs arcokat, de a hormon nem javította náluk az élettelen tárgyak felismerését - mondta Peter Klaver, a Zürichi Egyetem munkatársa.

  • Vérkoleszterin és az emlékezet romlása

    Villejuif - Ha a "hasznos" - HDL - koleszterin szintje alacsony, a korosodással járó emlékezetromlás kifejezettebb. Többezer idõsödõ angol hivatalnok vizsgálatának eredményeit az érelmeszesedéssel foglalkozó folyóirat közölte.

    Angliában a Whitehall I. tanulmányt 1967-ben indították. A londoni állami hivatalok alkalmazottai önként jelentkeztek a tíz évig tartó vizsgálatra, amelynek során évente végeztek méréseket, elsõsorban a szív- és érrendszeri betegségekkel kapcsolatban.

  • Hasznos tippek a visszerek ellen

    Hasznos tippek a visszerek ellenA visszerek kialakulása nagy mértékben függ öröklött tényezőktől, így amennyiben a családban már korábban előfordult visszeres megbetegedés, fordítsunk külön gondot a megelőzésre is. A visszeres panaszok tekintetében évről-évre növekedést figyelhetünk meg. A fiatalabb korban észlelt, még könnyen kezelhető, visszafordítható kezdeti tünetek megfelelő terápia hiányában később súlyosabb formában jelentkeznek az idősebb korosztály körében. A visszerek kialakulását az öröklött hajlamon kívül nagy mértékben növeli az ülő- és állómunka (tartós egy helyben történő állás, vagy ülés), a túlsúly és a terhesség.

  • A horkolást is lehet kezeltetni

    A horkolást is lehet kezeltetniIdőszakosan bárkinél jelentkezhet horkolás. Kimerültség hatására, egy nehezebb vacsora után, vagy akár túlzott alkoholfogyasztás, dohányzás következtében is. Ha azonban elhúzódó problémáról beszélünk és a horkolás hosszabb időn át, tartósan fennáll, akkor érdemes alaposabban is utána járnunk, mi állhat a hátterében. A horkolás súlyosabb egészségügyi problémákat is jelezhet, így ha reggelente fejfájásra ébredünk, vagy fokozott nappali fáradtságot érzünk, érdemes a tüneteket komolyan venni.

  • Tavasszal felbukkanó betegségek

    Tavasszal felbukkanó betegségekAhogy az influenza a téli, a strandbetegségek a nyári, a hirtelen meghűlés pedig az őszi évszak jellemző betegsége, a tavasznak is megvan a maga néhány kellemetlen meglepetése. A nagy napfürdőzésben ne feledkezz meg róluk, védekezz ellenük, ismerd fel tüneteiket, és időben kezeltesd magad! Bár a gyomorfekély nem évszakhoz köthető betegség, intenzitása, kiújulása igenis periodikus: tavasszal és ősszel jobban kínozza a betegeket, mint a nyári-téli nyugalmi időszakban. Bár a kutatók nincsenek tisztában az okaival, de a legtöbb új fekélyt is ilyenkor diagnosztizálják.

  • Károsak lehetnek a dezodorok?

    Az izzadás kellemetlen és felesleges – gondolják sokan. Többféleképpen próbáljuk megakadályozni: az izzadásgátlók, a hintõpor vagy akár a lézeres kezelés mellett a leginkább hétköznapi megoldás a dezodorok használata.

    Az izzadás fontos élettani folyamat, hiszen szabályozza a testhõmérsékletet és egyensúlyban tartja a só- és vízháztartást. Ám az izzadság gyorsan lebomló, magas fehérjetartalmú váladék, amely a bomlás során kellemetlen szagot áraszt, s a dezodorok feladata, hogy ezt a szagot semlegesítsék.

  • A passzív dohányzás legalább olyan káros, mint az aktív dohányzás

    A passzív dohányzás legalább olyan káros, mint az aktív dohányzásA dohányfüstnek két formáját különítjük el. Főfüstön a beszívott füstöt értjük. Ennek káros hatásáról sokszor hallhattunk már, gyakorlatilag minden súlyos betegség – érrendszeri, valamint daganatos betegségek – megjelenésének esélyét növeli az aktív füstölés. A dohányfüst másik típusának káros hatásáról viszont kevesebb szó esik. Ez a mellékfüst. A mellékfüst a cigaretta szívási szünetében keletkezik, és közvetlenül kerül a levegőbe. A környezeti dohányfüst a mellékfüstből és a dohányzó által kilélegzett füstből tevődik össze.

  • Az emberi bélben élõ baktériumflóra tízszer olyan összetett, mint azt korábban gondolták!

    A Public Library of Science-Biology megjelent új tanulmánya szerint, az emberi bélben élõ baktériumflóra tízszer olyan összetett, mint azt korábban gondolták.

    Az emlõsök bélrendszere a legsûrûbb mikroba-élõközösség a Földön. A testünkben található minden egyes sejtre nagyjából 10 egysejtû mikróba jut, melyeknek nagy része az emésztõrendszerben található.

    A korábbi becslések az emberi bélben élõ mikróbafajták számát 500 körül határozták meg.

  • Gén okozza a megcsalást?

    A sírig tartó hûség nem mindenkinek van ínyére, sokan csalják meg párjukat akár annak ellenére is, hogy szeretik.

    Az amerikai Binghampon Egyetem kutatói úgy gondolják, megtalálták a választ arra, mi késztet embereket a félrelépésre. A tanulmány szerint génjeinkbe van kódolva, hogy mennyire leszünk hûségesek párunkhoz. A tudósok megállapították, hogy a szexuális magatartás egy DRD4 nevû génhez köthetõ, pontosabban annak változataihoz.

  • Az internetezõ, alkoholt fogyasztó és keveset alvó lányok híznak

    New York - Könnyebben szednek fel plusz kilókat a gyakran a neten lógó, keveset alvó vagy rendszeresen alkoholt ivó lányok és fiatal nõk, mint társaik - állapította meg egy amerikai tanulmány.

    A kutatók ötezer 14-21 éves lány életvitelét követték nyomon egy éven át, és arra az eredményre jutottak, hogy a számítógép elõtt töltött idõ arányában nõtt a testtömeg-indexük (BMI).

  • Ózondús levegõ: nehéz túlélni

    Budapest - Az ózondús levegõ csöppet sem tiszta és egészséges, ellenkezõleg: az ózon éppen a szennyezett atmoszférában keletkezik és súlyos méreg. A világszerte mind fenyegetõbb gondról részletes tájékoztatót közölt az Eurohealth szakfolyóirat.

    "Az érintetlen természet, a kristálytiszta víz és az ózondús levegõ kikapcsolódásuk záloga" - olvasható egy valóban csodaszép táj ismertetõjében, de tudnunk kell, hogy az ózondús légtér nem a hegyvidék áldásos és egészséges tulajdonsága, hanem erõsen mérgezõ környezet.