2020.11.26. - Virág

A jótékony napsugarak elengedhetetlenek a D-vitamin termelődéséhez

A jótékony napsugarak elengedhetetlenek a D-vitamin termelődéséhez
A jótékony napsugarak elengedhetetlenek a D-vitamin termelődéséhezÉrdemes minél több időt a szabadban eltöltenünk. Nem csak közérzetünk javul nagymértékben, de D-vitamin-készleteinket is nagyszerűen feltölthetjük. A tavaszi, nyári időszakban az egészségügyi dolgozók sokat hangoztatják, hogy minél több időt töltsünk a napon. Persze, nem az égető, hanem a jótékony napsugarakra gondolnak, a reggeli és a délutáni órákban, amelyek elősegítik szervezetünkben a D-vitamin termelődését. Mivel a téli időszakban csak kevés napfény áll rendelkezésünkre, így a tavaszi, nyári időszakban szükséges vitaminkészleteink feltöltése.
A D-vitamin hiányában ugyanis igen komoly egészségügyi problémák alakulhatnak ki:

- az immunrendszer legyengülése

Kevesen tudják, hogy a D-vitaminban igen komoly szerepet játszik immunrendszerünk védelmében, ugyanis az immunrendszer első számú védőinek, a T-sejteknek biztosítja az erejét. A T-sejtek azok a sejtek, amelyek felkutatják szervezetünkben a betolakodó vírusokat és baktériumokat, majd megsemmisítik azokat. A T-sejteket a D-vitamin aktiválja, így ha a szervezetben hiánya lép fel, immunrendszerünk védelme is megbillen.

- szív- és érrendszeri betegségek

A D-vitamin részt vesz a keringési rendszer működésének szabályozásában, így hiánya szív- és érrendszeri megbetegedésekhez, valamint magas vérnyomáshoz vezethet.

- daganatos betegségek

A D-vitamin hiánya növeli a rákos megbetegedések kialakulásának esélyét is, leginkább a mellrák, valamint a bél- és gyomorrendszert érintő daganatos betegségek esetében.
- csontritkulás

A D-vitamin segíti a kalcium felszívódását, hiányában könnyen csontritkulás alakulhat ki, illetve csontjaink lágyabbak lesznek, így könnyebben eltörnek.

- vesebetegség

Kialakult veseprobléma esetén a D-vitamin hiánya súlyosbíthatja a tüneteket, károsíthatja a veséket.

Fontos gondoskodni a megfelelő vitaminbevitelről. Ehhez töltsünk legalább 15 percet naponta a szabadban, a napsütésben, illetve figyeljünk oda táplálkozásunkra is. A máj, a tőkehalmáj, a vaj, a tojássárgája nagy mennyiségben tartalmaznak D-vitamint, így kiváló források lehetnek a természetes módon való pótláshoz.