Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06
Az intenzív zaj egészségkárosító következményeit - köztük a szív és érrendszerre gyakorolt negatív hatását - már korábban is vizsgálták. A mostani tanulmány azonban segített kideríteni, hogy a közlekedési zaj kapcsán maga a hang okozza-e a negatív hatást, vagy valami más, például a vele járó légszennyezettség. "A közutakon a magas zajszint és a magas légszennyezettség is megvan. Mi viszont csak a repterekre koncentráltunk, és így kibogozhattuk végre a megoldást" - monta Egger.
Egy készülõben lévõ svájci halálozási tanulmány adatait felhasználva a szakemberek kiderítették, hogy a vizsgálat alá vont 4,6 millió svájci felnõtt közül 15 532 halálát okozta szívroham 2000 vége és 2005 vége között. A kormánytól származó és a különbözõ környezeti adatok segítségével a kutatók felkutatták, hogy az áldozatok milyen távolságra laktak a repterektõl és a fõútvonalaktól, illetve, hogy azok közelében mekkora volt a levegõben lévõ makrorészecskék aránya.
A szívrohamban elhunyt felnõttek mindegyike legalább 15 évig, vagy annál hosszabb ideig volt kitéve magas szintû repülõtéri zajnak és légszennyezésnek. A légköri adatok és egyéb tényezõk - iskolázottság, jövedelemszint - számba vétele után a kutatók megállapították, hogy a repülõgépek zajának mértéke és idõtartama is növeli a halálos kimenetelû szívroham kialakulásának kockázatát.
30 százalékkal nagyobb volt a szívroham okozta halál kockázata azoknál az embereknél, akik naponta átlagosan (legalább) 60 decibel erõsségû zajnak voltak kitéve, mint azoknál, akik kevesebb mint 45 decibeles hangerõnek voltak kitéve - olvasható az Epidemiology címû szakfolyóiratban megjelent tanulmányban.
Azoknál, akik 15 évig, vagy annál tovább éltek a 60 decibeles erõsséget meghaladó környezetben, 50 százalékkal volt magasabb a szívroham kockázata.
Az elviselt zaj mértékét meglehetõsen nehéz megállapítani, mivel a le-és felszálló repülõgépek zaja folyton változik és sokszor a 100 decibelt is meghaladja, ha valaki közel lakik a le- és felszállópályákhoz - mondta Egger, hozzátéve, hogy a 60 decibel nagyjából egy zsúfolt bárban tapasztalt zaj erõsségnek felel meg.