rss
bohócdoktor vizit szja 1%

  • Tíz tévhit az egészséggel szemben

  • A zsíros ételek pattanást okoznak?! Olvasás során a félhomály rontja a látást? A barnított bõr véd a naptól? A haj és a köröm tovább nõ a halál után? ...

    Az szervezetünkben lejátszódó folyamatok kapcsán élõ hiedelmeink eredetére legtöbbször nem derül fény, a legtöbb valószínûleg babonaként szállt apáról fiúra és anyáról leányra. Összeállításunkban a leggyakoribb és leginkább bevett mítoszokat cáfoljuk.

    1. A vízivás megóvja a bõrt a kiszáradástól

    Nyilvánvalónak tûnhet, hogy a víz hidratálhatja a bõrt, ám a gyakori kézmosás szárazzá és durvává teszi a kezet. A víz hidratál és fenntartja a belsõ szervek mûködését, míg egy hidratálókrém alkalmazása segít a külsõ szervek, a bõr nedvességtartalmának megõrzésében. Kerülendõ a forró fürdõ, az érdes tapintású illatosított szappan, fürdés után ajánlott a bõr szárazra törlése: ezek enyhíthetik a bõr szárazságát.

    2. A borotvált szõrzet erõsebb és sötétebb lesz

    Szomorú hír a kopasz emberek számára: ez csupán egy városi legenda. Noha úgy tûnhet, mintha a szõr gyorsabban nõne vissza, ez csak illúzió, mivel jobban szembetûnik egy csupasz felületen, mint a szõrös részeken. Amikor borotválás után kinõ a szõrzet, tompa élének köszönhetõen vastagabbnak látszódhat. Ez azonban idõvel elvékonyodik. A hagymákból elõtûnõ szálak azért sötétebbek, mert még nem szívta ki a színüket a nap. Ma már vannak a borotválkozásra alternatívák: gyanta vagy szõrtelenítõ szerek, amelyek ráadásul tovább tartanak, mint a borotválás. A lézeres szõrtelenítés pedig életre szóló megoldást kínál.

    3. Olvasás során a félhomály rontja a látást

    Sokan úgy vélik, nem tanácsos gyenge fény mellett olvasni, mert megerõlteti a szemet. Való igaz, hogy olvasáskor a nem megfelelõ megvilágítás feszültséget okoz a szemben, ez azonban nem képes maradandó károkat okozni. Amikor tompa fénynél olvasunk, csökken a pislogások száma, ami kiszárítja a szemet, mindazonáltal a hatás nem állandósul. Használjunk nagy fényerejû olvasólámpát annak érdekében, hogy csökkentsük a nyomást.

    4. A bõrpórusok kitágulnak és összehúzódnak

    A pórusok mérete örökletes tényezõ, ezen nem lehet változtatni. Felesleges tehát hideg vízzel fröcskölni az arcunkat a kisebb bõrnyílások reményében. Egy pórus nagyobbnak tûnhet, de csakis az elhalt bõrsejtek felhalmozódásának következtében, és nem azért, mert kinyílt. Az elhalt hámsejteket eltávolító bõrápolással megelõzhetõ a pórusok szembeötlõ megjelenése.

    5. A barnított bõr véd a naptól

    Elképzelhetõ, hogy a napbarnított bõr már nem ég le, de ez nem jelenti azt, hogy a barnaság véd a káros ultraibolya sugarak ellen. A barnára sült bõr sérült, amire ha ránapozunk, tovább növeljük az esélyt a bõrrák kialakulására. Köztudott, hogy a túlzott napozás elõsegítheti a bõrdaganatok – így a melanóma – kialakulását. Csökkentsük a napon tartózkodásunk idejét, használjunk megfelelõ fényvédõ krémet, és ellenõrizzük havonta bõrünket, ezzel megelõzhetjük a bajt. Ha mindenképpen barnák akarunk lenni, alkalmazzunk barnító krémet vagy spray-t.

    6. A haj és a köröm tovább nõ a halál után

    A test képes furcsaságokat produkálni a halál beállta után, például a gázok fura hangok kíséretében távoznak, de a növekedés biztosan megáll a szervezetben. A test ugyanis kiszárad, miközben az aszalódó hús visszahúzódik a hajtövektõl és a körmökrõl. Miután meghalunk, csak a bõrünk megy össze, ám ettõl úgy tûnik, mintha a körmeink nõnének meg, noha azok ugyanakkorák maradnak. A temetkezési vállalatok ezt a „növekedést” hidratáló szerek alkalmazásával védik ki.

    7. A mérges szömörce ragályos

    A legtöbb ember fél érintkezésbe kerülni olyan valakivel, akinek valamilyen betegsége, vagy egészségügyi problémája van. Mindazonáltal a mérges szömörce csípése nem terjed köhögéssel vagy öleléssel. A mérgezõ növény nedvével érintkezõ bõrön, legyen az bármilyen is, viszketõ kiütés jelentkezik. A tárgyakon vagy ruházaton nyomokban visszamaradt mérgezõ anyag tovább terjesztheti ezt. Csípés esetén a legfontosabb teendõ a szappannal és bõ vízzel történõ leöblítés a potenciálisan kitett területeken és ruházaton is. A védõruha és a bõrvédõ krém használata sokat segíthet a természetben.

    8. Az ajakápoló függõséget okoz

    1995-ben rengeteg nõ állította azt, hogy az ajakír rabjává vált. Szerencsére egyikük sem halt bele a szõlõzsír-rehabilitációba, vagy az utcasarkon, aprópénzért koldulva egy újabb „balzsamozás” reményében. Nincs ugyanis függõséget okozó anyag a szájápolókban. Az emberek csakis a használatára válhatnak függõvé, de nem a szõlõzsír miatt. Számos dolgot lehet tenni azért, hogy leszokjunk az ajakápolók túl gyakori használatáról. Próbáljuk nem nyaldosni a szánkat. A kényszer ugyanis visszatér, mivel a nyál szárít, és az ajkak kicserepesedettnek tûnnek. Alkalmazzunk párologtatót, amely a levegõn keresztül hidratálja a szánkat.

    9. A zsíros ételek pattanást okoznak

    Elgondolkodtató, hogy vajon a zsiradék felelõs-e a zsíros bõrért és a pattanásokért. Minden bizonnyal akkor, ha közvetlenül az arcunkat dörzsöljük be a pizzával és a krumpliszirommal, de amíg esszük ezeket, a válaszunk: nem. Pattanásoknak olyan eldugult pórusokat – esetleg mélyebben lévõ csomókat – nevezünk, amelyek az arcon, vállon, mellkason és felkaron jelentkeznek. A bõr kenõanyagának, a faggyúnak túltermelõdése okozza az elhalt hámsejtek felhalmozódását, ami végül pattanáshoz vezet. Az emberek 85-100 százalékának érinti valamelyik életszakaszát pattanásos bõr. A sokféle változatban kapható benzoil-peroxid a leghatásosabb ellenszer az aknék ellen.

    10. A sötét bõrû embereknek nem árt a nap

    Noha a sötétebb bõrû emberek nem égnek le olyan könnyen és annyira gyakran, mint a világosabb bõrrel megáldott társaik, a nap káros ultraibolya sugárzása számukra is veszélyes. Olyannyira, hogy gyakrabban halnak meg bõrrák miatt – ez minden bizonnyal annak a tévhitnek köszönhetõ, miszerint a sötétebb bõr megvéd a káros sugaraktól. A sötét bõrûeknél a leggyakrabban a kezeken és a lábakon alakul ki daganat. Ezért mindenkinek ajánlott a legalább 15 faktoros napfényvédõ használata, és a bõrrák jeleit kutató havonkénti önvizsgálat.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Aki üres gyomorral edz, több zsírt éget el és ellenõrzés alatt tartja a vércukor-szintjét

    Több kutatás is megerõsíti, hogy éhesen edzeni jó megoldás a zsírfölösleg elégetésére. Legutóbb éppen európai kutatók bizonyították, hogy azok a kerékpárosok, akik úgy kezdtek edzeni, hogy elõtte nem ettek, lényegesen több zsírt voltak képesek elégetni, mint társaik, akik ettek edzés elõtt. Az izmok szokásosan a szénhidrátokból veszik föl az energiát - ezért szoktak neves atléták verseny elõtt hatalmas mennyiségû ételt enni. De ha valaki nem eszik sportolás elõtt, a szervezetnek nem lesz sok szénhidrátja tartalékban, ez készteti a szervezetet arra, hogy zsírt égessen, mondják a tudósok.

  • Bemelegítéssel sportsérülések és késõbbi ízületi bántalmak is megelõzhetõk

    A sportolás elõtti bemelegítés fontosságára hívta fel a figyelmet egy brit tanulmány, amely szerint a megfelelõ felkészüléssel számos sérülés és az esetleges késõbbi ízületi bántalmak is megelõzhetõk. A szakemberek szerint az embereknek alaposan át kellene mozgatniuk magukat mielõtt bármilyen sporttevékenységbe kezdenek. Az ízületi betegségekkel kapcsolatos kutatásokat támogató Arthritis Research UK ezért azt tanácsolta a síelõknek, hogy már jó pár héttel az elsõ hó leesése elõtt kezdjék formába hozni a lábizmaikat, hogy csökkentsék a ficamok, húzódások és törések kockázatát.

  • Végrehajtani a csak fejben létezõ mozdulatot

    Esni tanítják a mozgásukban korlátozott gyermekeket, s persze ennél jóval többre, a cselgáncs (dzsúdó) alapjaira is oktatják õket egy pesterzsébeti iskolában.

    Hogy miért éppen a laikusok szemében veszélyesnek tûnõ küzdõsportra képezik a speciális nevelést és ellátást igénylõ fiatalokat, s milyen eredménnyel, arról kérdeztük az edzések irányítóját, Juhász Józsefet.

  • A rendszeres sport csökkenti a csonttörés kockázatát

    A rendszeres sport csökkenti a csonttörés kockázatátA fiatalkori rendszeres testmozgás segíthet csökkenteni az öregkori csonttörés kockázatát. \"Eredményeink szerint a gyermekkori rendszeres testmozgás összefüggésben lehet a későbbi csonttörés alacsonyabb kockázatával, méghozzá annak a csúcscsonttömegben bekövetkező növekedésnek köszönhetően, amely a rendszeres fizikai aktivitást végző, fejlődésben lévő fiataloknál figyelhető meg\" - mondta a tanulmány vezető szerzője, Bjorn Rosengren, a malmői Skane Egyetemi Kórház munkatársa. A tanulmány 7 és 9 éves kor között gyerekeket vont be a megfigyelésbe.

  • Cukorbetegeknek is jó a dióevés

    A dió rendszeres ropogtatása javítja a cukorbetegek ereinek állapotát és csökkenti koleszterinszintjét, ezért igen jót tesz az egészségüknek. A biztató hírt a betegségek megelõzésével foglalkozó Amerikai Kollégium kongresszusán ismertették.

    A csonthéjas gyümölcsök - dió, mogyoró, mandula - rendszeres fogyasztása nem csak finom, de egészséges is. Ezt sok évszázados tapasztalatok igazolták, de pontos magyarázata eddig sok szempontból nem volt ismert.

  • Már meglévő betegség társult tünete is lehet a magas vérnyomás

    Már meglévő betegség társult tünete is lehet a magas vérnyomásAz orvostudomány a hipertóniával kapcsolatban két típust különböztet meg. Az ún. elsődleges magasvérnyomás a betegek 90 százalékánál áll fenn. Az elsődleges hipertóniában érintettek többségénél a magas vérnyomásszintek nem egyetlen okra vezethetők vissza. A betegség kialakulásában az örökletes hajlam mellett szerepet játszhat a testsúlytöbblet, a túlzott sóbevitel, a dohányzás, a rendszeres alkoholfogyasztás, a magas vérzsírszint és az emelkedett trigliceridértékek, a mozgásszegény életmód, a tartósan fennálló negatív stressz.

  • A sok szójaétel csökkenti a spermiumkoncentrációt

    Fél adag szójaétel elfogyasztása csökkenti a spermiumkoncentrációt, és hozzájárulhat a férfi meddõséghez különösen elhízott férfiak esetében, derül ki a Harvard Egyetem kutatóinak közleményébõl.

    A szója és a spermiumok száma közti összefüggés részletei egyelõre ismeretlenek, de a szakértõk gyanítják, hogy a szója fokozza az ösztrogén aktivitását, ami negatív hatással lehet a spermiumok termelõdésére, valamint más hormonális jeleket is megzavarhat.

  • A boldogság a hosszú élet titka

    Egy új kutatás kimutatta, hogy ha boldogok vagyunk, évekkel meghosszabbodhat az életünk.

    "A boldogság nem gyógyít, de megvéd a betegségek ellen.” – állítja Ruut Veenhoven a Rotterdami Erasmus Egyetem munkatársa jövõ hónapban megjelenõ cikkében. 30 tanulmányt nézett át a világ minden tájáról, melyek idõtartama 1-60 évig változott. A holland professzor eredményei szerint a boldogság hatása az élet hosszára jelentõsebb, mint az, hogy dohányzunk-e, vagy sem.

  • A zöld tea jótékonyan hat a húgyhólyaggyulladásra

    Kedvezõ élettani hatásokat tulajdonítanak a zöld teában lévõ vegyületeknek. Most egy újabb kedvezõ hatás derült ki a kedvelt élénkítõ italról.

    A tudósok már régóta érdeklõdnek a zöld tea lehetséges hatásai, a benne található vegyületek iránt. Most egy újabb kedvezõ hatás derült ki a kedvelt élénkítõ italról. Az eredmények szerint a zöld tea gyógynövény összetevõi számos húgyhólyagbetegséget meggyógyíthatnak, legyen az sérülés vagy gyulladás - közölte a kutató.

  • Terjednek a gyógyszereknek ellenálló baktériumok Európában

    Egyre nagyobb számban fertõz Európában a gyógyszereknek ellenálló Clostridium difficile baktérium, ám nagy az eltérés abban, ahogy a nemzeti egészségügyi hatóságok nyomon követik az eseteket - közölték kutatók. Az Európa-szerte végzett tanulmány elemzésekor megállapították, hogy a kórházi C. difficile fertõzések elõfordulási aránya 2005 és 2008 között tízezer páciensenként 2,45-rõl 4,1-re emelkedett. "Egyértelmû a növekedés" - hangsúlyozta Ed Kuijper kutatásvezetõ, a Leideni Egyetem (Hollandia) orvosi központjának munkatársa.

  • A cukorbetegségben szenvedõk mentális képességei rosszabbak?

    Egy nemrégiben közzétett tanulmány kimutatta, hogy az agy információ-feldolgozó sebessége leginkább a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedõknél károsodik. Több tanulmány eredményei is összekapcsolták a 2-es típusú cukorbetegséget a kognitív zavarral.

    Az nem derült ki világosan, hogy mely kognitív funkciókat érintette a leginkább, és miként befolyásolja a nem diagnosztizált cukorbetegség és az abnormális vércukorszint az agyi teljesítményt. Hogy ezt kiderítsék, a kutatók 1 917 idõsebb nõ és férfi adatait vizsgálták, a 2002 és 2006 között végzett Ages Reykjavik.

  • Szeretethiány - betegséghez vezethet

    Szeretethiány - betegséghez vezethetA szeretethiány ebben a rohanó világban mondhatni, hogy sokszor betegségig fajul. A szeretethiánynak szövődményei vannak. Nem csak lelki, hanem testi szövődményei. A szeretethiány lelki vonzata a magány – vagy épp fordítva, a magány hozza magával a szeretethiányt? Hol romlott el a dolog? Ott, hogy már gyerekkorban csak arra koncentrált szüleink generációja, hogy a gyerek sikeres legyen. A lehetőségek adása közben elfelejtettük, hogy a szülő akkor tesz a legtöbbet gyerekéért, ha szereti, és ha ki is mutatja azt. Nem anyagi kérdés, hiszen a szeretetet elsősorban együttléttel és nem tárgyakkal adhatjuk meg!

  • A lime-ot nem csak koktélokhoz érdemes használni

    A lime-ot nem csak koktélokhoz érdemes használniA lime-ot sokan csak a citrom egzotikus kistestvérének tekintik, amit általában csak koktélokhoz használunk. Pedig ennek a zöld gyümölcsnek nagyszerű hatásai vannak az egészségünkre, ezért érdemes naponta fogyasztani belőle! A lime illóolajainak például nagyszerű antibakteriális hatásai vannak, és ezt kihasználhatják azok, akiknek problémás, pattanásos a bőre. A pattanásokat ugyanis gyakran a bőrbe került, és ott elfertőződő baktériumok okozzák. A "nyers", friss lime leve azonban túlságosan is maró hatású lehet, ezért érdemes lime tartalmú kozmetikumokat választani.

  • Az élsportolók szíve nagyobbra nõhet, mint a szívbetegeké

    Az élsportolók szíve nagyobbra nõhet, mint a szívbetegeké, azonban a sportszív edzés vagy verseny után hamar zsugorodik. Amerikai szívgyógyászok szerint, ha a szív egészséges, akkorára nõhet, amekkorára akar.

    A gyorskorcsolyázóknak a szíve nem lesz olyan nagy, mint az evezõsöké, de a kutatók azt figyelték meg, hogy pihenés közben különlegesen mûködik. A korcsolyázók szívének fõleg a jobb kamrája erõsödik meg. Nyugalomban szívük különlegesen ellazul és gyengébben mûködik, mint az ülõ munkát végzõ embereké. "Olyan, mintha hibernálva lenne."