2020.12.05. - Vilma

A magas vérnyomás és a sport

A magas vérnyomás és a sport
A magas vérnyomás és a sportAki nem sportol rendszeresen, nem feltétlenül érzi magát rosszul vagy betegnek. Ám a tartós mozgáshiány negatívan hat az egészségre, és előbb-utóbb jelentkeznek a következményei. A mozgásszegény életmód a magas vérnyomás egyik kockázati tényezője. A magas vérnyomás kialakulásában számos tényező játszik szerepet, melyek közül több kiküszöbölhető, ilyen például a mozgáshiány és a túlsúly. A magas vérnyomás sajnos sokszor nem jár egyedül, gyakran társul mellé 2-es típusú cukorbetegség, magas vérzsírszint, ezek mindegyikének egyik közös rizikófaktora a mozgáshiány.
A vérnyomás és a pulzus az edzés során emelkedik. A kitartó sportok rendszeres gyakorlása azonban hosszú távon csökkenti a vérnyomást és a szívfrekvenciát is. Ez érvényes a terhelési és a nyugalmi fázisokra egyaránt. Ez a hatás természetesen nem érvényesül az első edzést követően, először hat-nyolc héttel az edzés megkezdése után lesz észrevehető. Minél edzettebb valaki, annál hamarabb visszaáll a nyugalmi pulzus és vérnyomás a tréning után.


A lényeg az, hogy mozogjon, mindegy, hogy gyalogol, biciklizik, úszik, táncol vagy esetleg a nordic walking mellett dönt. Hetente többször és hosszú távon eddzen. Alkalmanként 20-30 perc edzés az ideális, olyan intenzitással, hogy a pulzus közben legfeljebb közepesen emelkedhet meg. Az, hogy mit is jelent ez hozzávetőlegesen, egy egyszerű képlettel kiszámolható: 180 – életkor években/perc. Tehát, ha valaki 30 éves, akkor pulzusa edzés közben maximum 150 lehet percenként. Ilyen körülmények között a szervezet szénhidrátok mellett zsírt is hasznosít.

Ha még sosem sportolt, vagy hosszú ideje nem edzett, akkor ne vesse bele magát teljes erőbedobással! Kezdjen alacsonyabb intenzitással, lassabban, és csak fokozatosan emelje a tempót és az edzések időtartamát. Eleinte elég napi 15 perc gyors séta. Később fokozhatja a tempót és növelheti az edzés időtartamát.


Ha túl nagy hévvel veti bele magát a sportba, könnyen megsérülhet és a kezdeti lelkesedése is alábbhagyhat. Legyen türelmes, és ne várjon azonnali eredményt! A hirtelen kezdett intenzív testedzés túlterheli az izmokat és ízületeket, ami nagy fájdalmakkal jár, és így elveszítheti a motivációját.