2024.04.19. - Emma

A szellemi játékok nem tesznek okosabbá

A szellemi játékok nem tesznek okosabbá
Akár Super Mariót is játszhatnának szellemi komputeres játékok helyett azok, akik elméjüket akarják edzeni, ugyanis kiderült: a szellemi játékok nem tesznek okosabbá. Brit kutatók hat héten át vizsgáltak olyan számítógép-felhasználókat, akik kognitív képességeik fejlesztése érdekében kapcsolódtak be online szellemi játékokba. Az eredmények szerint azonban a játékosok semmivel sem lettek okosabbak.

A szakemberek a BBC adó Bang Goes the Theory címû mûsorának nézõibõl válogattak ki több mint 8600 részvevõt, akiknek életkora 18 és 60 év között mozgott.
bohócdoktor szja 1% felajánlás

Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért!

Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06

Az alanyoknak heti három alkalommal legalább 10 percen át kellett interneten játszaniuk, hogy fejlesszék memóriájukat, gondolkodásukat és egyéb szellemi képességeiket.

A kutatás részvevõit 2700 olyan emberrel hasonlították össze, akik nem próbálkoztak ilyen megmérettetéssel, de ugyanannyi idõt töltöttek a világhálón szörfölve, és általános ismeretekre vonatkozó kérdésekre válaszoltak.

A szakemberek szerint a vizsgálatot lezáró intelligenciateszten a szellemi edzést folytatók semmivel sem múlták felül a világhálón szörfölõket, akik egyes kategóriákban még felül is kerekedtek a "tudós csoporton".

"Ha valaki szórakozásból tölti idejét szellemi játékokkal, az teljesen rendben van. Ha viszont arra számít, hogy általuk nõ az intelligenciaszintje, tanulmányunk szerint csalódni fog" - mondta Adrian Owen a kutatás vezetõje.

Amerikai szakemberek ugyanakkor úgy vélik, alapvetõen elhibázott az a szemlélet, amellyel a brit kutatók közelítettek a szellemi játékok hatásához. Steve Aldrich, a szellemi termékeket gyártó Posit Science vállalat igazgatója szerint a játékok bizonyítottan fokozzák az agy erejét. "A britek következtetése nagyjából olyan, mintha azt mondanák: nem tudok lefutni egy mérföldet négy perc alatt, épp ezért lehetetlen megcsinálni" - fejtette ki a szakember, akinek játékfejlesztéseiben amerikai egészségügyi intézmények is közremûködtek.

A brit kutatóktól és az amerikai játékgyártótól egyaránt független Art Kramer pszichológus és idegtudományi professzor szerint a játékok leginkább akkor segíthetnek - például az idõsebb korosztály esetében -, ha azok összefüggnek a való világgal, következésképpen az alkalmazók ténylegesen kamatoztathatják tudásukat.