Adó 1% felajánlással a Bohócdoktorokért! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18472273-1-06
A magyar kutatóknak most kísérletes helyzetben is sikerült bizonyítaniuk a természetes pedagógia elvének helytállóságát. A vizsgálatot Topál József, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének fõmunkatársa végezte, Gergely Györggyel és Csibra Gergellyel, valamint az ELTE Etológia Tanszékének két munkatársával, Miklósi Ádámmal és Erdõhegyi Ágnessel együttmûködésben.
A kísérletben 10 hónapos csecsemõk tárgykeresõ viselkedését vizsgálták egyszerû rejtési helyzetben. Ebben a baba szeme láttára újra és újra elrejtettek egy játékot a két edény valamelyike alá, majd hagyták, hogy megkeresse. Miután a baba már magabiztosan nyúlt az ismételten elrejtett tárgyért a megszokott edény felé, a következõ próbában azt láthatta, hogy a tárgy a másik, addig üresen álló edény alá kerül. A 10 hónapos csecsemõk ilyen esetben jellegzetesen hibáznak, a korábban bevált, ám most éppen üresen álló edényhez nyúlnak. Ezt a keresési hibát több mint ötven éve ismeri a csecsemõpszichológia. Bár különbözõ magyarázatok születtek ezzel kapcsolatban, valamennyiben közös az, hogy a hibát az értelmi fejlõdés átmeneti állapotának tulajdonítják, mely a gondolkodási-, a memória-, a mozgáskoordinációs-, vagy a gátlási képességek éretlenségére vezethetõ vissza.
A magyar kutatók Science magazinban közölt eredményei azonban a természetes pedagógia elméletének alkalmazásával az ismert jelenség alapvetõen új magyarázatát adják. A kísérletbõl kiderült, hogy a tárgy elrejtésekor a tanításra utaló jegyek megváltoztatásával a csecsemõk keresési hibája is aktívan befolyásolható. Amikor a tanítási szándékra utaló viselkedési jegyek elmaradtak az ismételt rejtések során, akkor a babák jóval kevésbé estek abba a hibába, hogy a tárgy új helyre rejtésekor az akkor éppen üres edény alatt keressék.
A korábban ismételten jutalmazott, de most üres edény alatt való tárgykeresést Csibra Gergely azzal magyarázza, hogy a csecsemõk a kommunikálva rejtést általános tanítási helyzetnek tekintik, így félreértelmezve a helyzetet nem itt-és-most feladatként oldják meg, hanem általánosítható információt ragadnak meg.
A csecsemõk pedagógiai érzékenysége persze általában nem vezet ilyen hibás megoldásokhoz. Jelentõsége abban rejlik, hogy az emberré válás fontos elemeként a kulturális és szociális ismeretátadási folyamatok fontos alapmechanizmusa - vélik a magyar kutatók.